Thursday, October 7, 2010

Puding Trifle

Salam.

Mari kita melihat resepi ini dan jika berminat, boleh mencubanya, dan boleh diubah suai mengikut keperluan masing2.... Apa namanya? Trifle? Triffle? Entah, lebih kurang begitulah ejaan/sebutannya. Ini adalah cubaan pertamaku, sebelum ni, pernah lihat ma buat, teringin pula buat sendiri untuk jamuan kecil-kecilan bahagian. Rasanya? Sedapkah? Yang penting, ia licin dihabiskan oleh kawan2 di opis ni, dan suami, anak2 di rumah. Bos pun puji, hehhe, ya lah tu, nk ambil hatiku kah?(malu2 kucing). Tanya Mr Hanapi pula, "sedapkah?". Dan jawapannya, seperti biasa, "bolehlah, sedap la drpd batu/kayu...." Uwaaaa!!! Tak nak bebel lagi, jom lihat bahan2nya. Resepi yang paling senang dan ia cepat disediakan.

Bahan-bahan

1 tin buah-buahan koktail

Kek gulung/swis roll/jika rajin@pandai boleh buat kek sendiri...;-)

Untuk kastard:

Susu cair, satu gelas

Air-2 gelas

Gula-2-3 sudu besar

Kastard 3-4 sudu besar

Untuk jeli:

1 kotak kristal jeli mengikut perisa kegemaran puan2 (saya guna perisa strawberi jenama nona).

Air panas mendidih-2 cawan

Cara membuat:

1) Susun kek/swis roll dlm bekas, rapat2, curah sedikit air buah-buahan dlm tin ke atas kek agar tidak kering. Letak tepi dulu.

2) Untuk puding kastardnya: susu cair, air, gula, kastard dikacau atas darat (Faham tak istilah ni? hahaha). Kemudian, dimasak atas api yang kecil, kacau selalu, agar ia tidak berketul2, kacau sehingga masak (likat dan berkilat). Apabila masak, curah atas kek gulung tadi.

3) Kemudian, tabur buah-buahan koktail (jgn ambil air) atas puding kastard tadi.

4) Untuk lapisan terakhir pula, iaitu jeli. Tuang serbuk jeli ke dalam bekas, dan masukkan 2 cawan air panas mendidih, kacau perlahan. Dan, tuang ke atas puding kastard tadi.

5) Untuk hasil yang lebih menyelerakan, sejukkan di dalam peti ais.

Ia sangat sesuai dimakan di hari raya, moga berjumpa lagi. Bai bai, Assalamualaikum. (Ewah, macam rancangan kat tv pula ... hahha).

(Nota: Maaf sekiranya ayat berjela2, susah juga ya nak buat ayat laras resepi ni ya puan2. hahahha)

9 comments:

IDAZS said...

hehehehehhe...mmg susah buat ayat laras resepi walaupun pernah belajar laras bahasa masa kat u dulu...

nyummy...mmg sedap. ingat nak cuba la lps nie :)

- dieyana - said...

idazs-hehhehe. Cuba, jgn tk cuba!

- Suraya - said...

heheheh...sedapnya...naklah rasa...saya nak cubalah buat nie....kalau anak suka lagi seronok nak buat...saya ambik resepi awak diana....

- dieyana - said...

suraya-ya, silakan....(psst, jgn lupa cese pandan ye)

Nanie-Izailani said...

mcm sedap jer..teringin plak nak rasa...

- dieyana - said...

nanie-alamak nani, k.diana sgt kesian bila nani guna perkataan 'teringin' (org peknen)

Nanie-Izailani said...

heheheh..ala takde la k.diana..saje jer ngada2 tulis mcm tu...hehehe

ibudhani said...

mmm kombinasi warna yg menarik n mnyelerakan!!!! t ley cube ni...

- dieyana - said...

ibudhani-hehehh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...