Friday, October 15, 2010

Soal Jawab

Soal jawab antara Dieyana78 dan Erin Adzmi, (Lactation Peer Caunselor).

Dieyana78:
Salam perkenalan Erin. Maaf ganggu. Kak Diana nak tanya satu perkara, kalau pregnant, kita masih boleh susukan anak kan, itu dah jelas. yang musykilnya, "saya tak nak susukan anak saya sbb saya nak anak dlm kandungan saya nanti dpt zat yang cukup dlm susu saya ni'. Confius, seolah2 susu tu akan hilang zatnya kalau menyusu anak yang sedia ada ni. Betulkah mcm tu? Rasa pelik pulak. Rasanya, kalau kita berkemampuan, dr segi kesihatan ms ngandung tu, tk de masalah kan kalau kita teruskan penyusuan kita? (Harap soalan ni tak berbelit2..hehehe)

Erin Adzmi:
Betul, memang ada yg berkata demikian. itu adalah mitos semata2..zat dalam susu ibu itu didapati daripd p'makanan ibu itu sendiri bukan dipengaruhi drpd siapa yg menyusui sebelumnya. Tubuh kita dicipta dgn uniknya. Walaupun kita menyusui anak sebelumnya /semasa bersalin kolostrum tetap terjadi untuk bb yabg baru. Walaupun sebelum bersalin kita memang dah ada susu matang. Jangan risau tubuh badan kita memang dicipta olehnya dgn unik skali dan ada sistem biologinya sendiri. Kita dapat lihat semasa diawal kehamilan penghasilan susu berkurangan untuk memberi laluan kepada hormon2 kehamilan yang diperlukan oleh janin.usah dirisaukan tentang zat susu kerana tubuh akan menjalankan fungsinya sendiri untuk seimbangkan keperluan keduanya. Penyusuan semasa hamil adalah selamat selagi tidak mendtg kan kemudaratan kepada ibu dan kandungan.tidak digalakan menyusui sekiranya ibu ada sejarah keguguran atau pendarahan semasa hamil. Saya pun salah sorang ibu hamil yg menyusui dulu. Kalau nak kata susu utk bb tu hilang zatnya mana mungkin bbsaya membesar dgn baik malah perkembangannya boleh dikatakan lebih cepat berbanding si abg. Kesimpulannya, zat tak akan hilang kalau si abg/kakak bb menyusu semasa bb dlm kandungan.

Dieyana78:
Alhamdulillah....terima kasih erin. info yg sgt berguna utk saya pegang. terima kasih sgt2. banyak perkara yg perlu saya belajar tentang susuibu dan penyusuan. Sekarang, saya tengah mengumpul ilmu tentang penyusuan waktu kehamilan, tandem nursing, dan sewaktu dgnnya...heheh. terima ksih sekali lagi erin.....alhamdulillah...

Erin Adzmi:
Tahniah saya ucapkan buat akak kerana memilih hanya yang terbaik untuk di berikan kepada zuriat..Memang kadangkala kenyataan seseorang sedikit sebanyak akan membuatkan kita terfikir...Tapi akak seorang yang bijak kerana tidak menerima sesuatu secara bulat² tetapi akak bertanya dan cuba mencari second/third opinion..Saya doakan semoga perjalanan akak dan anak² dalam penyusuan dipermudahkan dan dimurahkan rezeki...Sekiranya akak ada apa² pertanyaan atau keraguan/masalah dalam penyusuan saya sedia membantu...insyaallah...

8 comments:

ibudhani said...

diana,,, awak pregnen ye!!!!

- dieyana - said...

ibudhani-haiyoooo...bukanlah....saja, nk kumpul ilmu....adehhhh la....persediaan utk masa depan, jika diizinkan Allah Taala....

- dieyana - said...

ibudhani-nk tambah lagi ni jawapan, eheh, sebenarnya, bukan setakat yg tu aje nk kena blajar, penyusuan, penyimpanan susuibu, dan lain2 nk kena bnyk lg balaja, sbb bila ada kwn2 bru bersalin jadikan kita sbg rujukan,(tk profesional, hanya menbantu dr segi pengalaman seciput ini)kdg2 conpius pula. bila conpius, perlu tanya kawan2 lain, atau terus rujuk yg lebih pakar, kan salah info...naya..ehhehe

- Suraya - said...

ingatkan dah ada yang nombor tiga kawanku nie....tahniahlah...bagus saya pun banyak lagi nak kena tahu juga.....hehehehe

- dieyana - said...

suraya-ikut hati, yang dua orang ni pun, terjerit2 nk kawal. rasa dh cukup 2, tapi kan pikir2, nyesal pulok ada 2 anak je...nanti2 lah, kalau Allah taala nak bagi 3, syukur juga. takut juga beranak tua ni...hehhehe, ada rezeki, insya-Allah, kumpul ilmu bnyk2 dulu..heheh

IDAZS said...

ahahahaha...
kak, nak pegnen habaq naaaa..

boleh g check up sama2 lagi...eheheheh

bagus2, info yang sangat berguna :)

- dieyana - said...

idazs-heheheh, hang gelak kat akak ye....hehehhe. Haahah-check-up sama2, insya-Allah....impian kita-FS n DF..moga dipanjangkan umur utk mencapai impian itu, insya-Allah...

ibudhani said...

ida n diana.... bile korang nk plan g cek up same2...kalo mid 2011 nk join same!!!!

ooo gtew..betul la takut bg salah info kt ibu2 yg br bsalin ni kan...kte pn bkn pro sgt kan...bnyk gak lg bende nk kena blaja...gud2x

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...