Tuesday, December 30, 2008

Salam Muharam

Selamat menyambut tahun baru 1430 H! Semoga kedatangan tahun baru ini memberi semangat baharu kepada kita semua dalam menjalani kehidupan di alam ini. Insya-Allah....

Friday, December 26, 2008

Salam Jumaat

Jumaat yang hening, mendamaikan...tapi terasa agak sunyi tanpa staf Penerbitan Sastera yang ceria, riang dan menghiburkan! Hari ni ramai yang bercuti, ada yang bercuti sampai ke tahun hadapan! Wah! Seronoklah kalian ya. Aku sebenarnya memang tak nak cuti, walaupun masih ada beberapa baki cuti, tetapi mengenangkan aku baru saja cuti 60 hari, so tak payah lah aku cuti lagi. Duduk aje lah kat opis ni, bersama2 rakan staf yang 1-2 orang ni. Baki cuti ni akan kusimpan untuk saat-saat yang lebih memerlukan.

Kepada teman seperjuangan, Sdr. Shidin, takziah aku ucapkan atas pemergian ibu yang tersayang. Semoga roh ibumu dicucuri rahmat-Nya. Al-Fatihah.

Wednesday, December 24, 2008

24 Disember....

Selamat hari lahir Diana! Terima kasih kawan2 yang pagi2 dah wish kat aku, Mar, Fatin....Rupa-rupanya Nor (BKK) sama tarikh ngan aku. Selamat hari lahir Nor! Terima kasih juga utk K.Rafidah dan kawan2 BKK . Orang pertama yang wish kat aku semalam, tepat 12.01 minit pagi, saper lagi, Mr. Hanapi la...heheheh, Terima kasih!! Alhamdulillah, dalam umur 30 ni, aku dikurniakan dua orang cahaya mata, Muhammad Iman Haziq dan Muhammad Adam Wafiy. Syukur kepada-Mu ya Allah, dan semoga diberi kesihatan yang baik untuk kami sekeluarga....
Aku dan Dirimu-Bunga & Ari
tiba saatnya kita saling bicara
tentang perasaan yang kian menyiksa
tentang rindu yang menggebu
tentang cinta yang tak terungkap
sudah terlalu lama kita berdiam
tenggelam dalam gelisah yang tak teredam
memenuhi mimpi-mimpimu malam kita
reff:duhai cintaku, sayangku, lepaskanlah
perasaanmu, rindumu, seluruh cintamu
dan kini hanya ada aku dan dirimu
sesaat di keabadian
jika sang waktu kita hentikan
dan segala mimpi-mimpi jadi kenyataan
meleburkan semua batas
antara kau dan aku, kita

Tuesday, December 23, 2008




1. Teringat....

2. Novel yg sedang dibaca-"Setelah Kau Pergi"-Rozita Abd Wahab

3. Lagu yg sedang berkumandang(kat pc Mar)-"Can't Fight The Moon Light"

4. Menunggu detik 24 Disember

5. Sedikit frust sebab tak dapat tempah kek ngan Abg Adnan (majalah)

6. Menunggu detik 5 petang!-Wafiy dan Iman

7. Rasa macam nak makan bubur kacang hijau...nyum nyum

8. Layan resepi kek kat internet





Thursday, December 18, 2008

Gitar

Cantik tak 'wajah' baru?Ehhehehe... jangan marah, tak de sape nk puji, sendiri puji la. Tapi bukan aku yang tukar, mana aku reti tukar-menukar ni...Mar le yg tukarkan 'wajah' aku ni. Thanks! Sebenarnya aku nak gambar gitar merah, tapi kata Mar, buat sementara ni ambik lah gitar pink ni dulu. Nanti lapang2 dia tukar gitar merah yang aku nak tu. Aku suka sangat ngan gambar gitar. Tak tau kenapa, nak kata aku pandai main gitar, jauh sekali. Tapi, aku minat objek ni sejak zaman sekolah menengah lagi. Tak boleh tengok orang main gitar, pasti aku 'jatuh cinta' ngan gitar tu. Ada juga aku minat kat tuan yang main gitar tu, belum kenal pemilik gitar itu, tapi bila tengok jari-jemarinya memetik gitar, terus jatuh hati kat tuan punya gitar dan gitar itu...hehehehe. Bukan aku sorang yang minat ngan gitar tu, kakak aku sekali minat kat gitar. Kami berdua memang pantang tengok orang yang bermain gitar. Tapi dua-dua tak pandai main! Hahahaha. Kalau dulu, suka ngan gitar kapok tu, sebab ada member kat sekolah suka sangat main gitar tu sambil member yang sorang lagi, tukang nyanyi. Aku nak nyanyi suara tk sedap, so aku jadilah penonton kat depan mereka berdua, sambil hangguk2, geleng2, sengih2, dengan penuh keayuan (chewahh)...hehehe...Sampai lah hari ini aku terus meminati objek yang bernama gitar!
*Sejati! Itu yang kauucapkan, bila janji kugenggam bawah pohon kembojaaaaaaaa yg sekecil kita!

Wednesday, December 17, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa

Kenangan lalu mengusik hati....terima kasih atas kenangan itu! Perlukah kenangan itu dilupakan atau dibiarkan begitu saja? Manis atau pahit ... biarlah ia berlalu begitu sahaja. Jadikan kenangan itu sebagai pengalaman atau pengajaran, tidak perlu dikenang lagi, biar ia menjadi suatu sejarah. Kata orang, hidup ini tidak akan indah sekiranya kehidupan yang dilalui mendatar saja.
Aduh! Sakitnya jiwa nak bermonolog ni! Pelbagai yang bermain2 dalam minda ini, tapi sukarnya untuk diluahkan! Peritnya! Lalalalala! Layan nasi goreng cili padi lagi sedap. Cau cin cau! Somsan!

Thursday, November 27, 2008

Hujan

6.25 petang. Hujan Lebat!Guruh berdentum2.Hari semakin gelap, malam kian menghampiri. Aku belum balik lagi. Nasib baik staf BKK ada yang belum pulang. Fuh....bila hujan nak reda ni?pukul 7? Lapan? Aduh, takut juga terasa. Lama dah tak pulang lewat macam ni. Baru kejap telefon pengasuh, aku lambat hari ini. Hari hujan, harap dia boleh terima alasan tu. Dah sememangnya aku tak boleh pulang lagi, apa boleh buat, kebetulan kereta service, naik motor la jawabnya! So, kena la tunggu hujan reda baru boleh pulang. (heheheheh..macam kelakar ayat aku ni, lantak le, aku bukannya penulis cam kawan aku yang sorang tu, apabila bercerita, ayatnya sgt cantik, indah, maklum la penulis....)Bukan selalu aku pulang lewat. Ya Allah, cepat la hujan reda, anak-anakku sudah menunggu aku tu....

Thursday, November 20, 2008

Monday, November 17, 2008

Kembali!!

Salam untuk semua. Alhamdulillah, setelah bercuti 60 hari, aku kembali ke pejabat dan memulakan kerja seperti biasa. Dan, aku bersyukur kerana masih diberi peluang untuk menjalani kehidupan di dunia ini. Alhamdulillah, aku telah selamat melahirkan anak lelaki, 2.86 kg, di Hospital Selayang, secara normal-Muhammad Adam Wafiy bin Hanapi, pada 12 September yang lalu. Tidak sempat melahirkan pada tarikh yang dijangka, namun alhamdulillah ... semuanya selamat.
Aku menyambut Hari Raya Aidilfitri di kampung dalam tempoh berpantang-aduh terasa siksa, sebab tak dapat makan hidangan hari raya. Tapi dalam diam-diam, aku curi juga makan biskut raya juga...hehehe. Sedap dan nikmat rasa dapat makan biskut raya. Terima kasih kepada Fatin atas biskut semperitnya-sedap sangat! Walaupun baru 20 hari berpantang, aku sempat juga pakai baju raya pada pagi raya tu, dah masuk tengah hari, tukar uniform kembali - kain batik, t.shirt - ehhehe.
Sekembali aku ke pejabat, Khamis lepas, terasa janggal pula. Maklumlah, 60 hari meninggalkan pejabat. Rasa macam staf baru, terasa blur kejap, tak tau nak buat apa. Dan yang paling kelakar hari pertama bekerja, rasa lenguh kat muka-bercakap banyak! Ha ha ha.... Banyak benda yang nak dibualkan dengan kawan2, terutama dengan kawan aku kat depan ni, Si Mar. Macam2 cerita kami luahkan, maklumlah, 60 hari tak jumpa. Lucu pula rasanya. Aku berterima kasih yang amat kepada Mar kerana sepanjang ketiadaanku di pejabat, dia yang menanggung kerja2 aku-sehingga dapat menyudahkan baki2 kerja yang aku tinggalkan. Terima kasih kawan!

Wednesday, September 10, 2008

10 Ramadan 1429

Masa terasa cepat berlalu. Hari ini sudah 10 Ramadan. Alhamdulillah, aku masih diberi peluang untuk menghirup udara segar di atas muka bumi ini, dan bersyukur kerana dapat menjalani ibadah puasa di saat keadaanku yang sudah sarat ini. Alhamdulillah....Tuhan memberi peluang untuk aku turut menjalani ibadah puasa ini dengan tubuh badan yang sihat walafiat. Detik itu semakin hampir ... 27 September. Tiada lain yang ku pohon dari-Mu, mohon dipanjangkan usiaku dan anak yang bakal lahir ini, dan memberi kesihatan untuk kami. Amin. Debaran melahirkan anak semakin terasa, pengalaman bersalin anak pertama, membuatkan aku takut untuk menghadapi saat-saat itu. Namun, Tuhan Maha Kaya, kesakitan itu akan reda sebaik saja menatap wajah anak kesayangan lahir di dunia ini. Hanya mereka yang pernah melalui pengalaman itu dapat memahami apa yang kurasakan saat ini.
Kerja-kerja di pejabat pula perlu kubereskan agar tidak menyusahkan orang lain kelak.Tapi kalau 'termenyusahkan' nanti, apa boleh buat, bukan itu yang kupinta ... hehehhe, nasib la siapa yang terkena, jangan marah ya!

Wednesday, July 30, 2008

Salam Israk & Mikraj (27 Rejab 1429H)

SERI WAJAH & SIHAT CERGAS
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima lima kali sehari dengan air wuduk. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sejadah, solat, berzikir, dan berdoa.
2.. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan zikir dan doa.
3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).
DOA TENGOK CERMIN
1. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.
2. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu dua kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.
3. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi..

Thursday, July 17, 2008

Lirik Lagi...



SESUNGGUHNYA-UNGU


saat dunia berhenti berputar
saat manusia tak sanggup lagi berharap
ketika mentari tak sanggup lagi berjanji
menyinari dunia yang tlah kau singahi
mampukah kau untuk berbagi
tanpa hasrat ingin diberi
di hadapan-Nya
di hadapan-Nya ya Allah
sesungguhnya manusia tak kan bisa
menikmati surga
saat dunia berhenti berputar
saat manusia tak sanggup lagi berharap
ketika mentari tak sanggup lagi berjanji
menyinari dunia yang telah kau singahi
mampukah kau untuk berbagi
tanpa hasrat ingin diberi
di hadapan-Nya
di hadapan-Nya ya Allah
sesungguhnya manusia tak kan bisa
menikmati surga
tanpa ikhlas di hatinya
sesungguhnya manusia tak kan bisa
menyentuh nikmat-Nya
tanpa tulus di hatinya
tanpa ikhlas di hatinya
sesungguhnya manusia tak kan bisa
menyentuh nikmat-Nya
tanpa tulus dihatinya


(*Rasa macam blog lirik pula..apa-apa aje lah, asal bahagia....PENCINTA LIRIK78 ...:-))



Monday, July 7, 2008

Permata Hatiku....


Kenangan Terindah

Aku yang lemah tanpamu
Aku yang rentan karena
Cinta yang t'lah hilang
Darimu yang mampu menyanjungku
Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak
Selama itu pun aku mampu
Untuk mengenangmu
Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati
Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu
Kan kujadikan kau
Kenangan yang terindah dalam hidupku
Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupku
Yang t'lah terukir abadi
Sebagai kenangan yang terindah
Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati....
(....)

Thursday, July 3, 2008

Debaran September....

Salam.

DEBARAN SEPTEMBER....27/9/2008

Doa:

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, Ya Allah, peliharalah anakku selama di dalam kandungan dan sembuhkanlah ia, Engkau Maha Penyembuh, tiada sembuhan melainkan penawar-Mu, sembuh yang tidak meninggalkan kesan buruk. Ya Allah, lahirkan ia dari kandunganku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera (selamat). Ya Allah, jadikanlah ia sihat sempurna, cerdik berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah, elokkanlah akhlak (perangai), fasihkanlah lidahnya dan perelokkanlah suaranya untuk membaca hadis dan al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad SAW."
Amin.

Tuesday, April 22, 2008

18 April 2008
Happy birthday to you,
happy birthday to you,
happy birthday to Iman Haziq,
happy birthday to you....
Selamat hari lahir yang kedua Iman. Mama doakan semoga Iman sentiasa sihat, panjang umur, ceria, sentiasa dilindungi-Nya. Semoga menjadi anak yang soleh, taat kepada ibu bapa, menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat. Insya-Allah. Mama dan papa bersyukur dikurniakan Iman dan kami berbangga menjadi ibu dan bapa mu. Terima kasih kerana menjadi anak mama, jadilah yang terbaik kepada mama dan papa. Tiada yang terindah dalam hidupku, selain melihatmu ketika dilahirkan dua tahun yang lalu.
Ku tak tergambar wajahmu
Sinar mata itu
Lirik senyumanmu
Pesona yang membelai
Wajahmu bercahaya
Memberi bahagia
Tiap yang memandang
Hati jadi salju

Tuesday, March 11, 2008

Pilihanraya

Pilihanraya telah pun berakhir, namun kehangatannya masih terasa di jiwa rakyat Malaysia. Tahniah kepada pihak yang menang, tahniah juga untuk pihak pembangkang kerana berjaya memperolehi kemenangan besar. BN telah kehilangan majoriti 2/3 seperti mana yang pernah diperolehi dalam pilihan raya sebelum ini. Bagi rakyat Kelantan umumnya, masih tetap mengekalkan pemerintahan Pas. Rakyat masih tetap dengan pendirian walaupun diacu dengan pelbagai hasutan daripada pihak lain yang 'menginginkan' negeri tersebut. Aku sebagai anak jati Kelantan, rasa berbangga dengan kemenangan tersebut, dan mereka mengakui bahawa kemenangan ini adalah hasil daripada penyatuan rakyat Kelantan, semangat kenegerian dalam diri masing2. Negeri Kelantan mencatatkan bilangan yang paling ramai mengundi. Tahniah kepada Tuk Guru Nik Aziz kerana masih mengekalkan kedudukan sebagai Menteri Besar Kelantan. Syukur alhamdulillah. Pilihanraya kali ini memperlihatkan beberapa buah negeri yang lain turut diperintah oleh pihak pembangkang, berbeza dengan tahun sebelum ini yang hanya negeri Kelantan sahaja diperintah oleh pembangkang (PAS). Semoga hari-hari yang mendatang bakal menjanjikan pemerintahan yang aman, makmur dan bersih. Insya-Allah.

Friday, March 7, 2008

Mari Mengundi

Selamat mengundi rakyat Malaysia...waaaaaaaaaaaa....ore kelate pakat balik ngundi, aku jugok la duduk kurung dale rumoh tok ngundi. Mitok maah la belako, kawe tok leh kelik ngundi. Waaaaaaaaaaaa. Sabar aje lah....Apa-apa pun selamat mengundi untuk rakyat Kelantan. Semoga berjaya.Hidup Kelate!!!! Pakoh molek deh....

Nurdiana Mohd Nor
781224035814
Lokaliti-Lemal
Daerah Mengundi: Tanjong Redang
DUN-Chetok
Pusat Mengundi-Sek. Keb. Lemal
Saluran-3


Walau apa pun yang terjadi, selamat mengundi untuk semua rakyat Malaysia, pilih yang terbaik demi negara. Engkau laksana bulan, tinggi di atas kayangan....ehehheheh. Sama-sama kita nantikan 8 Mac ... Salam Mengundi!!

Friday, February 29, 2008

Pilihan Raya

Pilihan raya! Raya raya raya ... sakit telinga, sakit mata...?
Pilih, raya, pilih, raya, raya, pilih, raya, pilih....
PANGKAH!! KAH KAH KAH
Tidak mampu untuk bersuara, biar saja hati yang membuat keputusan....heheehheh...
Mengarut ... karut ... Hidup....
Undi adalah rahsia???
Kelantan Forever....

Friday, February 22, 2008

Kata-kata Teman


Salam Jumaat....



Teringat kata-kata daripada seorang teman, "kau telah memilih dia sebagai teman hidupmu, sepatutnya tiada yang lain kau harapkan, hanya dia seorang". Kata-kata itu penuh makna, menyedarkan aku yang 'dia' sangat istimewa. Apa saja kekurangan 'dia', aku perlu terima, kerana aku yang memilihnya dulu! Aku merinduimu!! Sayang, maafkan aku.... Semoga kehadiran orang 'baru' ini dapat mengeratkan kasih sayang antara kita, di samping cahaya Iman Haziq. Terima kasih atas kesabaran yang kau berikan kepadaku....



*10 Petua Rumah Tangga Bahagia (Sumber: Ustaz Asmungi Sidek)



1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.
2- Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.
3- Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri.
4- Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminya berada di rumah bersama-samanya.
5- Tukar gaya penampilan setelah beberapa ketika untuk mengelakkan jemu kepada pasangan.
6- Kreatif mencipta suasana yang harmoni dan tenang dalam rumah tangga.
7- Sekiranya ada pergaduhan atau pertengkaran, cuba ingat kembali kenangan manis semasa bercinta dan berbulan madu.
8-Kenangkan jasa dan susah payah isteri mengandung dan melahirkan anak.
9- Sekiranya berlaku penceraian (bagi pasangan Islam untuk talak satu dan dua saja) jangan mudah menghalau isteri keluar dari rumah sebelum habis edah kerana mungkin suami isteri berminat untuk bersatu kembali (rujuk).
10- Suami kena lebih mesra dengan keluarga mentua kerana sekiranya rumah tangga menghadapi masalah, ibu bapa mentua boleh membantu dari segi nasihat.

Tuesday, February 12, 2008

Bosan!

Minggu yang membosankan! Setakat ni kerja dah habis, manuskrip tak de kat tangan ... tak tau nak buat apa. Badan pun letih sangat, tak bermaya, rasa nak tidur 24 jam.... Nasib baik ada cerpen Si Aleeya ni ... menjadi peneman setia, kalau tidak, tak tau apa nak jadi. Tak de kerja pun satu masalah jugak, ada kerja pun bermasalah jugak. Hmm ... sabar aje lah. Nak sambung baca cerpen.

Note: Lagu ni merupakan lagu OST utk Filem “Bukan Bintang Biasa”
Lirik:
Ku pernah punya cinta namun kini ku sedang suka kamu
cintaku dulu tlah kubuang jauh kini ku ingin kamu
ku pernah menyendiri di sini ku akan terasa sepi
walaupun bibir penuh gelak tawa namun hatiku sepi
jangan bilang tidak bila kita belum mencoba
siapa yang tahu akan sama hatimu dan juga hatiku
banyak yang bercinta bertahun-tahun putus juga
kuharapkan dengan dirimu walaupun singkat pendekatan
cinta kita kan abadi
ku pernah punya cinta namun kini ku sedang suka kamu
cintaku dulu tlah kubuang jauh kini ku ingin kamu
jangan bilang tidak bila kita belum mencoba
siapa yang tahu akan sama hatimu dan juga hatiku
banyak yang bercinta bertahun-tahun putus juga
kuharapkan dengan dirimu walaupun singkat pendekatan
jangan bilang tidak waktu dicium aku bingung
namun dada ini bergetar
makanya sungguh aku mohon
jangan bilang tidak

Thursday, January 31, 2008

Waktu yang Baik dan Mustajab untuk Mendidik Anak

1. WAKTU ANAK SEBELUM TIDUR
(LEBIH KURANG 10 MINIT SEBELUM TIDUR)

a)Baca Fatihah (1 kali)
b)Baca Ayat Kursi (1 kali)
c)Baca Surah al-Insyirah (1 kali)
d)Baca Surah Toha 1-5 (1 kali) ayat
Kemudian hembuskan di ubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar, rajin solat dan lain-lain.

2. WAKTU ANAK SEDANG TIDUR
(Baca ayat-ayat di atas kemudian buat seperti di atas) .


3. WAKTU ANAK BANGUN TIDUR

4. WAKTU ANAK SELEPAS MANDI

5. WAKTU ANAK SELEPAS SOLAT

6. WAKTU ANAK SELEPAS MEMBACA AL-QURAN

7. WAKTU ANAK SELEPAS RIADAH

*Sumber: Puan Seri Banon


Friday, January 25, 2008

* Nyanyi aje....
She's got a smile that it seems to me
Reminds me of childhood memories
Where evrything
Was as fresh as the bright blue sky
Now and then when I see her face
She takes me away to that special place
And if I stared too long
I'd probably break down and cry
Sweet child o' mine
Sweet love of mine
She's got eyes of the bluest skies
As if they thought of rain
I hate to look into those eyes
And see an ounce of pain
Her hair reminds me of a warm safe place
Where as a child I'd hide
And pray for the thunder
And the rain
To quietly pass me by
Sweet child o' mine
Sweet love of mine
Where do we go
Where do we go now
Where do we go
Sweet child o' mine






Aku Mau (Once)

Kau boleh acuhkan diriku
Dan anggap aku tak ada
Tapi takkan merubah, perasaanku kepadamu
Kuyakin pasti suatu saat
Semua kan terjadi
Kau kan mencintaiku dan tak akan pernah melepasku
Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apa pun terjadi
Kujanjikan aku ada
Kau boleh jauhi diriku
Namun ku percaya
Kau kan mencintaiku dan tak akan pernah melepasku
Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi
Kujanjikan aku ada


*Layan aje....

Thursday, January 24, 2008

apa2 aje

24 Januari 2008

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...