Friday, December 10, 2010

Ceritalah Lagi

Salam Tahun Baru 1432. (Belum terlambat kan?). Hari ni dah 4 Muharam 1432. Alhamdulillah ... dan beberapa minggu saja lagi 2011 akan menjelang. Sekejap betul masa berlalu. Tiba2 rasa 'sesak nafas'. Kenapa? Sebab nak masuk tahun baru. Hehhehe, Tak de kaitan pun 'sesak nafas' dan tahun baru. Sesak nafas tu bila sampai saja pejabat. Oh, sangat teruk kan? Ada orang gila bekerja, ada orang gila membaca, aku? Gila2 agaknya. Isy, apa saja aku bebel ni. Apa2 pun, aku sebenarnya bukan seorang yang gila bekerja, sebab tu bila pruf datang macam air mengalir tu, masa tu lah 'sesak nafas', dgn manuskrip lain yang kat sebelah aku ni, belum diusik. Oh, tidak ikhlaskah ku dalam bekerja. Ya Allah, berilah ketenangan dan keikhlasan kepada hamba-Mu ini dalam melakukan pekerjaan. Jadi, untuk menghilangkan 'sesak nafas' ini, lapang2kan minda dgn berblog. Heheheheh. Lupakan fasal 'sesak nafas' tu. (Sesak nafas tu bukan lama, sekejap2 aje ia datang..hehe).
--Cerita menjelang tahun baru 1432:
Satu hari sebelum menyambut tahun baru 1432 (lebih kurang pukul 12.30 tgh hari), kami mendapat panggilan daripada anak pengasuh (Ayu), yg dulunya, pernah menjaga Iman Wafiy. "Kak, boleh tak minta abang datang ambik Wafiy, abah tak sedar". Kami (DieyanaHanapiIman), yang ketika itu berada di Jalan Tar (heheh, kantoi), terus bergegas pulang. "Apa fasal pula pak cik ni, jatuh ke". Macam2 persoalan kami sepanjang perjalanan pulang itu. Abah ialah suami kepada pengasuh Wafiy. Sepanjang yang kami kenal, dia sangat baik, pendiam, tak banyak banyak cakap. Menurut mak cik pengasuh, suaminya sangat rapat dengan anak2 yg dijaganya itu, termasuklah Wafiy. Mereka menganggap anak2 jagaannya seperti cucu2 mereka sendiri.
--Sampai saja di rumahnya, beberapa orang berada di luar pintu rumahnya. Kami terus masuk, terus nampak sekujur tubuh kuning pucat, ditutupi kain batik, dan anak2, serta isteri seperti abru lepas menangis. Tahulah kami, pak cik sudah tidak ada. Innalillah.... "Kak, abah dah tak ada". Itulah butiran yang dilepaskan Ayu kepadaku. Rupa2nya, tidak ada apa2 pun, ketika pak cik tengah makan di meja, tiba2, kepalanya terlentok di meja. Isteri (mak cik pengasuh) dan anaknya terus memapah turun ke bawah dan dibaringkan. Doktor datang dan mengesahkan pak cik sudah kembali kepada-Nya. Subhanallah, mudahnya dia pergi. Semoga rohnya ditempatkan di tempat orang2 yang beriman. Al-Fatihah. Takziah untuk mak cik pengasuh sekeluarga.
--Sehingga ke hari ini, Wafiy belum dihantar ke rumah pengasuh. Mujur juga Hanapi bercuti panjang, ha apa lagi, mengasuh anak le...:-). Tambahan pula, hari ni, Ma, Ba, dan adik perempuan dari kampung, ada di rumah kami. Mereka sampai di KL ni dari 7 hb tu, dan semalam mereka bermalam di rumah kami. Yehhh, meriah sungguh rumah kami semalam. (Jangan jeles ya untuk Kak Long kita anak-beranak yang sekarang ni beria-ria kat Langkawi tu. Hahahaha, kami kat sini, tak jeles pun org kat Langkawi. Apa2 pun, Daim ku jn lupa ye. ;-)
--Dan tengah hari ni, Dieyana nak balik rumah. Amboi2, seronok sungguh Dieyana ya, mentang2lah Ma dan Ba ada kat rumahnya. Hehhehe, mestilah, selagi hayat dikandung badan ... selagi itu lah kita dapat berbakti dgn mak ayah kita kan. (Apa ya baktiku kepada Ma dan Ba ya? Eheheh, tiba2 pula soalan tu muncul. Apa kaitan 'bakti' dengan kepulangan ku ke rumah tgh hr ni? Ahahha, apa saja kubebel ni.). Alhamdulilah, semoga Ma dan Ba diberi kesihatan yang baik, dan dapatlah mereka bermanja2 dn cucu2nya. Insya-Allah. Alhamdulillah, tiba-tiba hilang dah rasa 'sesak nafas' tu.
--Bai bai ... selamat beristirahat atau kepada yang bershopping tu, semoga selamat semuanya hehehee....
(Dieyana sgt teruja dgn kedatgn famili kali ini, kerana ini kedatangan mereka kali pertama ke rumah baru kami, sejak kami pindah 17 Jun yang lalu. Kata Ba, memerangkap perunding imej, "Rumah Na ada gaya" Hehhehehe, tersenyum simpul Dieyana apabila dipuji...ahaks!)
.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...