Friday, December 10, 2010

Zoo Negara 2010

Setelah berkira2 ke mana destinasi sekitar Kuala Lumpur yang berdekatan, yang sesuai untuk kanak2, akhirnya, untuk kedua kalinya, kami memilih Zoo Negara sebagai destinasi hari cuti kami. 28 November lepas, kami berempat ke sana, setelah mengambil kira si kecil, boleh dikatakan setiap hari duk tengok gambar gajah, katanya, "Fen fen" (Elephant). Erm, kali pertama ke Zoo Negara ketika Iman berusia 2 tahun juga, kebiasaannya umur begini lah, kanak2 mula menenal haiwan kan. Dan untuk Iman, rasanya masih lagi sesuai, walaupun dia sudah mengenal haiwan, tetapi untuk keseronokannya bersiar2 dgn keretapi, boleh juga. Dan, kedatangan kami kali ini lebih rasa puas dan seronok, walaupun harga tiketnya meningkat, dan ketika naik keretapi ('trem') pun dikenakan bayaran berbeza!

Wafiy lebih banyak teruja dan sentiasa mempamerkan wajah yang berkerut (takut lah tuuu..), al-maklum, kali pertama melihat haiwan secara langsung. Dan Iman pula, "mama, best la naik train ni, macam dalam cerita kartun." Hahhaha. Langsung tak ambil peduli haiwan yang ada di kiri kanan. Dan, ketika masuk di tempat ikan2, laluannya agak panjang dan seperti dalam gua, "Mama, macam ada raksasa la dalam ni." Ha, nak berlagak jadi ultraman lah tu! Berbeza dengan Wafiy, sambil matanya menjegil- Apa, fis fis (fish).


--Kebetulan, di pentas di satu sudut, persembahan menarik daripada petugas zoo dan haiwan2 terlatih dipersembahkan kepada pengunjung. Seronok juga. Sambil melepaskan kepenatan, duduk di bangku panjang, sambil bertepuk2 tangan. Hahhaha, ada peluang mama nak berehat. Tapi Iman yang banyak modal tu, tak henti2 bertanya2. Kaki mama berehat, tapi mulut tak berhenti2 nak kena jawab soalan2nya yg agak 'mencabar' itu. Hehheheh.
--Setelah jam hampir ke pukul 1.00 petang, kami mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Bing! Rasa nak pengsan kepenatan. Tapi apabila Iman berkata "Mama, Iman rasa SERONOK la hari ni", terus hilang penat mama. Ini kali pertama Iman mengucapkan rasa 'SERONOK' apabila keluar bersiar-siar. Berbaloi2 kami ke Zoo Negara apabila anak2 menujukkan wajah yang sgt puas!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...