Wednesday, October 8, 2014

Pulut Kuning - Rendang Daging

Semalam yang tak sabar ^__^
Dah lama teringin nk masak rendang, agaknya dari tahun lepas kot! ;-)) Daging korban ada ni, kita cuba buat sikit, tak jadi kan nangis pulok! ;-)) Tak sangka, buat rendang ni senang je ya! (tersipu-sipu malu, umur dah nak 40, tak reti masak rendang). Yang tak suka bila dapur sedikit kecah la, ai memang serabut tengok dapur kecah2 ni..;-)).  Tengah-tengah malam kemas dapur, cik kembar okey pulok mood nya, so, tak de la kacau saya yang memang gigih nak try msk rendang, tk nyempat tunggu hari cuti ;-))

Sebenarnya saya kombain dari dua resepi ni... jgn marah tuan resepi, gatal2 tangan nk kombain resepi..;-)) Walau apa pun, tqvm yang empunya resepi ni ya ;-))
http://dapurpinchesska.blogspot.com/2011/03/rendang-ayam-mudah.html
dan
Saya hanya perturunkan resepi pulut, resepi rendang boleh google dua resepi di atas atau resepi2 lain. Banyak resepi rendang ni, mcm2 versi...pening ai tau ank ikut yang mana, bila dah tak tau nak ikut mana, saya kombain dua resepi tu ;-)) Ada resepi yg tk de lengkuas, saya bubuh lengkuas, ada yang bubuh kerisik, tapi saya tak bubuh.. ;-))
Walau apa pun saya suka rendang yang terhasil ini, lembap(tidak kering). Cuma saya terlebih minyak, perlu perbaiki lagi;-))
Tqvm juga tuan punya resepi pulut kuning!
Pulut Kuning Kukus


Bahan bahan

500 g beras pulut

1 keping asam keping asam keping

1 s/b kunyit serbuk

1 inci kunyit hidup (tumbuh dan tapis air)

1 cawan santan pekat (boleh tambah)

1/2 s/b gula

1 s/k garam

Pewarna (ikut warna disukai)-**saya tak bubuh

Sedikit minyak masak (jika guna santan kotak) **saya lupa letak ;-))
Cara cara

-Basuh beras pulut dan tos airnya. Masukkan air kunyit hidup dan pewarna. Kacau kacau supaya warna rata. Lepas tu, baru masukkan air dan rendam beras pulut dengan asam keping selama 1 -2 jam.
 -Panaskan pengukus. Tos beras pulut.  Masukkan ke dalam kukusan yg telah dilapikkan daun pisang atau daun pandan (**saya guna daun pandan).    Kukuskan sehingga naik wap dari tepi periuk.
 Pengukus ai yang kecik molek, sedang elok untuk 500g beras pulut (Sebelum letak santan)
-
Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar. Tuangkan santan yg telah digaulkan dgn garam. Gaul dan kacau rata santan dan pulut. Masukkan semula dalam periuk kukusan 
-Kukuskan lagi sekali sehingga naik wap.  Bila telah naik wap, tutup api dapur dan masukkan dalam mangkuk besar. Masukkan gula dan kacau rata bagi menjadikan pulut bersinar.
Ha, tengok2 pulut ai yang kuning kunyit tanpa pewarna, Jangan terpedaya dengan warna dalam gambar! Kahkahkah!


-Bolehlah tekan pulut dalam acuan (jika mahukan pulut berbentuk). Hidangkan pulut dengan rendang atau gulai ayam atau daging atau telur dadar.
Cik kembar rupanya suka sangat makan pulut, kita boleh buat lagi ;-)) Jangan buat kali kedua, tak jadi pulok! ^__^


Nota Dieyana:
i) Orang Kelantan mkn pulut kuning dgn telur dadar yang dihiris atau cicah dgn gula je... ;-))
ii) Saya suka resepi pulut ni, ..memang menjadi, dan rupanya, mudah buat pulut kuning ni, cuma komen suami saya, kasi lama sikit pulut tu, barulah pulut tu nampak berderai2, maksudnya tak melekat kot! ^__^
iii) Kalau ma saya tengok dan rasa pulut n rendang saya ni, tak tau la berapa bintang je yang dapat ^__^
iv) Bila semangat nak masak tu datang menggebu2, tak boleh tangguh2, kalau tangguh, sah2 tak buat lagi! ;-))

v) Bangga akhirnya dapat masak rendang, lepas tu publish kat blog! Kahkahkah! Weih, orang lain umur 10 tahun dah pandai mask rendang tau! ^__^

2 comments:

IDAZS said...

nyum..nyum..nyum... sedapnya...

pandai wat pulut kuning ter :)

- dieyana - said...

hehhehe..bolehlah sesekali, idazs...;-))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...