Wednesday, August 26, 2009

Salam Ramadan.
Hari ni dah 5 hari berpuasa, cepat sungguh masa berlalu. Alhamdulillah, Tuhan memberi kesihatan yang baik pada bulan Ramadan yang mulia ini. Hasil pun, alhamdulillah..agak memberangsangkan. Sebelum nak puasa ni, rasa berdebar, bimbang, risau dan sewaktu dgnnya sentiasa berlegar2 dlm kepala nih...tambah2 lagi kat ruang beku dlm peti tu dah zero!! Fuh...tapi, alhamdulillah, bekalan bulan puasa utk wafiy, mencukupi. Tak putus2 ku berdoa, dan mengamalkan makanan/minuman yang memaintainkan hasil...harus bekerja keras, buang perasaan malas/letih di bulan puasa...Kurma-wajib, kubuat ice blended kuram-ambil resepi kat susuibu.com. Sedap+berkhasiat utk ibu2 yang menyusu/sesiapa saja... Alhamdulillah...walaupun 3/4 kali ku ngepam, badan still bermaya, dan cergas utk masuk dapur menguruskan hidangan berbuka puasa.
Bulan puasa ni sangat jarang kami ke bazar Ramadan. Walaupun di sekitar kediamanku berlambak2 orang berjual, tapi setakat hari ini ku belum menjejak kaki ke situ. Tak sanggup nak bersesak2 dgn orang ramai dan jangkaan ku, tak dak kuih yg boleh memecah liur aku dan suami. setakat karipap, donut..tu..ehehhe..itu bukan kuih bulan poso...ku rindu ngan jala emas...feveret ku!! kalau ada jual kat sini pun ntah sedap/ tidak/sukar didapati....(kalu sesiapa yang jumpa jala mas sdp, bgtau! Huhuuh. Bila dah pekena air+nasi+kurma=memadai, itu pun dah rasa kekenyangan yang amat. Alhamdulillah. Moga2 diberi kesihatan yang baik dan tenaga yang maksima(heheh) sehingga penghujung Ramadan. Insya-Allah.
Dan, pastinya, bulan Ramadan ni jugak aku terkenangkan masakan ma kat kampung...dgrnya semalam buat kerabu perut.Fuhhhh. Dan, setiap hari-4.30 pagi, nak bangun sahur, ma akan mesej/miss called aku agar bngun sahur..heheh... sampai kawin pun ma masih kejut aku bangun agar tidak terlajak tidur. Terima kasih ma! Dan, ma jugak lah menjadi rujukan utk aku menyiapkan hidangan ringkas berbuka puasa. Kawan2 kat opis pun aku tanya2 gak...kadang2 jadi buntu tk tau nk masak apa. Al-maklum la, aku ni bukan reti sgt masak nih...setakat nak bg mkn anak2 n suami..bleh la..hehhe. Internet pun jadi bahan rujukan aku...macam2 resepi aku copy, tapi...ntah buat atau tidak, balik2 resepi yg sama jugak aku buat..ahahhaha.... Tapi tahun nih aku cam rajin la skit...skit...:-)) Selagi terdaya....tapi dalam kepala nak buat itu ini, nak buat biskut raya la konon..hahah..sudahnya...(paham2 sendiri lah ye). Semangat tu ada, tapi nak start tuh....:-))
Apa2 pun semoga Ramadan ini membawa keberkatan kepada seluruh umat Islam....semoga kita sama2 mengambil peluang menjalani ibadah pada bulan yang mulia ini, dan amalan2 itu diterima oleh Allah SWT. Insya-Allah....

3 comments:

~marwati wahab @ aleya aneesa~ said...

ya moga kte semua dapat keberkatan-NYA. tp... duit raye jgn lupa tau... hehehe...

idazs said...

yea...tingin nak mkn bubur lambuk yg arwah tok sy wat...sedap...huhuhu
smoga mendapat keberkatan di bulan yg mulia ini...
bla nak g shoping baju anak2?hehehe

- dieyana - said...

aleya: duit raya , biskut raya, n lagu raya ku tak lupe...:-))

idazs: ermm..bubur lambuk dlm kenangn..moga roh tok dicucuri rahmat. shopin?huhuhu..kena cr ms sesuai....ada lg saki baki nk kena beli nih...kalu tk larat, pakai mana ada..ihih!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...