Thursday, November 19, 2009

Mendidik Anak




Salam...

Blog ni dh macam tempat persinggahan lak, ada yang kata blog ni tempat luah perasaan, lebih kurang macam diari la..(ingat zaman sekolah dulu...tulis diari..hehhe), yg penting bagi aku, blog ni boleh aku coret sesuatu, yang aku nak coret...:-)) Bukan itu yang aku nak cerita kat sini...ini cerita pasal anak2. Semakin bertambah usia anak, semakin banyak perangai yang tidak terjangka oleh aku ni. Pasal anak sulung aku tu, Iman...sekarang dia dh 3 tahun lebih...macam2 perangai yang terpaksa aku terima sebagai seorang mama..yg memerlukan kesabaran yang sangat2 tinggi! Dua tiga hari nih, semakin menjadi2 perangainya...fuh..mencabar betul! Dua hari lepas..dalam perjalanan balik ke rumah..dari rumah pengasuh(perlu melalui beberapa kedai-biasa le umah flat kan, bnyk kdai runcit kat bawah tu).


" Mama, Iman nak beli Choki"

"Iman, mama tak bawa duit, sayang"

"Nak jugak!"


Adoiii..aku dah pening...ditarik2nya aku..dah tk reti mcm mana nk bgtau. Meraung dia kat situ...ditarik2nya tangan aku...aku terus aje jalan...

Dengan nada yang memujuk, "Iman..mama mana ada duit, nanti mamak tu marah mama tak bawak duit. Kita naik rumah dulu, ambik duit."

Sejak bila pandai sebut choki tu (coklat dlm plastik panjang tu)...pengaruh tv/ umah pengasuh le ni dia makan)

Sampai ke tingkat 2..dia menangis2....pujuk2 pun tak menjadi gak...sampai ke rumah jeritannya itu, macam sakit2...


Papa : Ha..ni apa lagi


Aku dah gerun... Dan, "bilik gelap"-stor itu lah tempat diletaknya Iman kalau buat perangai...


"Mama, tolong Iman", dan yang paling aku rasa sayu, "Adik, tolong abang" si adik nya, terkebil2...kat depan pintu stor tu..


Tapi bukan lama pun kat dalam bilik tu...


Keluar aje Iman..nangis2..datang peluk aku..."mama, mama"...aku pulak yang sedihnya...nangis sama..


Suami pulak selalu pesan kat aku, jangan terlalu manjakan anak...dan aku rasa, aku tak de pun manjakan anak..tapi aku rasa semua ibu2 tentu macam aku, sedih/sayu..naluri seorang ibu! Suami aku juga cakap, masa kecik la kita nak bentuk dia...kan dah besar...menjadi2 perangai....Dan, kalau nakal aje, "bilik gelap" itulah tempat yang ditunjuk suami aku, tau la jugak dia takut...dan hasilnya, menjadi juga...:-))


Kadang2 aku kenal pasti punca anak aku tuh kalu dia mula buat perangai...rupa2nya ada bab...antaranya,-letih, tk cukup tidur, lapar susu (makan bnyk still kena minum susu..kalu tk ngamuk le dia). So, kita tak leh nak salahkan anak2 seratus peratus, ada sebab yang menjadikan dia perangai....Kadang2 dia tak dapat apa yg dia nak kat rumah pengasuh...so dia pendam aje...bila blik rumah, dia akan lepaskan perasaan dia tu...Hermmm...memng mencabar....masih jauh perjalanan nih...nak tunggu anak2 besar..macam2 le kena tempuh....Sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak2!






3 comments:

idazs said...

alahai sayu la pulak...kita sebagai seorang ibu susah untuk berkata TIDAK untuk anak..ni saya la...huhuhu...
memang jauh lagi perjalanan, memang memerlukan kesabaran yang tinggi...harap kita BERJAYA mendidik anak-anak kita...insyaAllah...AMIN...

pssttt..."bilik gelap"..x sanggupla walaupun berkesan...

- Suraya - said...

sedihnya saya....rasa macamm kita pula duduk kat bilik gelap tu...biasanya anak2 membesar memang banyak karenah dia...kita kena banyak bersabar...semoga kita dapat mendidik anak kita sepenuhnya....banyak2 bersabar yer mama iman dan wafi

- dieyana - said...

idazs, ermm itulah anak2...kita nih kena byk bersabar...(bilik gelap tu tak le gelap sgt...kalu mlm, pencahayaan dr koridor luar tuh masuk, tp kami panggil bilik gelap sbb tk de lampu-stor..:-)),

suraya,
hehehhe...bilik gelap tu bilik stor...ahhaha..bilik yg tk de lampu...ermmm...try sabar...tp kdg2 ada gak ilang sabr..fuhh....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...