Wednesday, March 3, 2010

Kolestrol Tinggi vs Diet Seimbang....

Salam

Semalam aku mc. Kesakitan kepala tahap tinggi, ditambah dengan mual, pening, rasa cam nak pitam (gelap mata), kenalin (degupan jantung rs cam laju sgt). Tengah hari aku ke Pusrawi Jalan Ipoh, cerita kat doktor, bla bla. Doktor tanya aku balik, u pegnen ke? Ahaks, mana ada doktor. Senyum aje doktor....n tanya last period n segala bagai. Dan, aku citer gak yg aku makan kambing bnyk, tak ingat dunia. Hehhehe..doktor senyum lagi. Doktor cek aku punya tekanan, ermmmm.... Dan, aku tunjuk kat birai mata aku (tompokan kekuningan yg semakin membesar). HOHOHO, doktor cakap, ini kolestrol nih, kemungkinan, tahap kolestrol aku tinggi. Aku dah agak n tak terkejut. Doktor cerita panjang gak ngan aku pasal kolestrol...bla bla, tak semestinya badan kurus, bla bla....keturunan..bla bla. Cara pemakanan bla bla. Fuhhhh..rasa sakit kepala, bertambah2 sakit rasa dgn penerangan doktor yg panjang lebar. Aku terbayangkan saluran dlm badan aku tersumbat, penuh ngan lemak2..oh tidaakkkkk!!

Kaki lembu-feveret aku!

Doktor sarankan agar aku wat ujian tahap kolestrol....Ermmmm...Aku akui, pemakanan aku yang berlebihan2 lemak/minyak/ n makanan segera, boleh tahan juga. Bab2 lemak tu aku suka sgt, tak pedulikan kesan yg akan timbul suatu hari nanti. Pengambilan kuah bersantan, adalah kegemaranku sejak dari kanak2 lagi, kalu ma buat lauk yang beasaskan singgang, aku akan bermasam muka, tak nak makan nasi..adoiii.. Sayur n buah menjadi kegemaran ku hanya bila aku pegnen anak pertama, itupun setelah dipaksa oleh suami. Nasi lemak? Oh, itu sarapan kegemaran aku, kena dgn tumis yg sedap, tiap2 hari aku sanggup makan nasi lemak!


Aku bayangkan aku perlu ikut menu ni:

-Sarapan-roti bakar/ susu segelas
-Makan tengah hari-nasi, kuah berasaskan sup (kurangkan pengambilan kuah bersantan), ikan/sayur/air suam
-Minum petang-kuih/buah/susu segelas
-Malam-nasi/sup sayur/buah

Hohohoho, boleh ke aku ikut menu yg macam gini? Oh....2/3 hari rasanya boleh la kot....hehhehe..Apa2 pun aku perlu kurangkan makanan berlemak/berminyak n makanan segera. Bukanlah terus stop, tapi (ditegaskan sekali lagi untuk peringatan kepada diri), KURANGKAN dan ambil dalam KUANTITI yang DIBENARKAN. Fuhhh....Sangat la takut dgn penyakit2 yang tidak diigini!! Oat boleh kurangkan tahap kolestrol dlm badan?? Erm, kena amalkan oat pulak la lepas ni.... (Pd ms yg sama, oat leh tambah hasil pengeluaran!)

13 comments:

Azrina said...

Salam ziarah....
Heheheeh bahaya tu
Tapi boleh le kurus tu
Takut susu lak kurang
Apa pun jaga kesihatan k

- dieyana - said...

Salam kembali Azrina.

Ha'aa..kena jaga makan+kena jaga pengeluaran susu gak. Tq!

Nanie-Izailani said...

ish k.diana mmg bahaya la klu mcm tu..buat masa skrg ni kena kurangkan kuantiti mknan yg berminyak...yup oat mmg baik utk diet yg seimbang..

- dieyana - said...

nanie-yup, k.diana ni mentang2 bdn kurus,belasah aje mkn, tk pikir kesihatan, huhuuh..

~ Ida ~ said...

k.ida pun semalam pening2, rasa sengal2 badan, jantung rasa laju, tekak loya...(dalam hati pikir cam pregnent lak..tapi lum lewat period pun) tapi x la mc...datang keje..buat keje sikit2 je...balik pun x buat overtime (overtime rela paksa....hihihi)
salah satunya fikir kot pasal jerebu ni kot...badan x kuat tu yg rasa pening2...
tapi betul kata diana...pemakanan pun kena jaga juga...buat masa ni kita jaga...dah sihat nanti kita belasah la balik....hihi

- dieyana - said...

kak ida, ermmm, nk demam kot, sengal2 badan tu, tambah2 lagi ekon kat sini...adui..pas tu, kuar, panas, sejuk panas. Ermmm..sama2 le kita jg kesihatan...sekali sekala kita belasah..ehhehe(sempat lagi)

Nanie-Izailani said...

nani pon kurus gak..takut lak klu ada kolestrol dlm badan.mkn pon main ikut sedap tekak jer.

IDAZS said...

takutnya kak...kene amalkan cara hidup sihat dan makanan yang seimbanglah lepas nie...no lemak2 ok!

- dieyana - said...

Idazs-yup, k.diana rs takut bila pikirkan macam2 penyakit nih... kena diet seimbng! toingg..disiplin kena tinggi..huhuhu

~ Ida ~ said...

Diana..kaki lembu sedap ke....pernah makan kaki ayam je..hihihi

- dieyana - said...

K.Ida, sedap kaki lembu, wat sup, nama komersilnya-"Sup kaki"..heheh, kaki tu kena bakar dulu, pas tu, hiris, amik isi, kat kaki bnyk lemak woooo...pas tu siapkan rencah cam nak sup...slurpppp...:-))

- Suraya - said...

hai kawanku...kita kenalah berhati2 dalam pemakanan....nampak gaya sebulan sekali ajerlah makan makanan yang berlemak.....jaga kesihatan....

- dieyana - said...

Suraya-kadang kala, nafsu makan ni tk dpt nak tahan..itu yg belasah aje. Ting 5 tu pulak...adui, pening tgk, berminyak je....susah betul la. Tang lemak tu la sedap dimakan! toingggg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...