Thursday, December 30, 2010

Kisah Adik-beradik


--Yang seorang makan nasi kosong, sangat jarang makan lauk, yang seorang lagi, makan lauk saja. Yang seorang tak makan sayur, yang seorang lagi, makan sayur, ratah begitu saja. Kalau dibuat sup sayur, berbaloi2. Itulah dia Iman Wafiy. Iman langsung tidak makan sayur, perangainya macam saya. Saya mula makan sayur pun ketika mengandungkan Iman, itu pun kena paksa, bimbang nanti, anak yang bakal dilahir tidak cukup vitamin. Saya akan makan sayur yang dimasak oleh ma sahaja, itu pun sayur2 terpilih sahaja. Tetapi tabiat kurang memakan sayur, semakin pulih dalam diri saya. Dan kini, ia berbalik kepada Iman pula. Iman lebih rela makan nasi kosong sahaja, atau mee goreng kosong. Paling tidak, makan nasi dan goreng ayam/ikan. Ayam dan ikan itu pula perlu digoreng garing. Dan ayam tu akan diambil bahagian kulit rangup sahaja. Fuh.... Wafiy pula, sangat gemar memakan lauk/sayur. Semalam, saya buat sup bayam, diratah2 bayam macam tu saja. Sehinggakan apabila membuang air besar, berketul2 sayur hijau yang keluar. Heheheh....

--Bila dah ada dua anak ni, kalau beli sesuatu, mestilah dua, kalau tidak, berebut! Kadang2 apabila saya ke kedai runcit bersama-sama Iman, saya terlupa untuk membelikan satu lagi kepada Wafiy. Bukan tidak tahu, masalah yang akan timbul nanti, sehinggakan suami cakap, 'awak ni, kalu beli gapo2, beli dua lah, jangan ingat ada anak sorang aje'. Oh, saya bukan lupa bahawa saya ada anak dua, kedua-duanya sentiasa di hati, dan saya bukan tidak berlaku adil/pilih kasih, tetapi saya menganggap, makanan yang dibeli itu, dapat dikongsi bersama2. Dan, jika mood Iman baik, dapatlah adiknya turut merasai makanan yang dibeli itu. Tetapi, walau apa yang dibeli sama ada makanan, permainan, atau apa saja, mesti dibeli dua. Barulah adilkan, dan masalah perebutan tidak akan berlaku.

--Tidak ada istilah pilih kasih dalam hati saya, saya nak kedua-dua anak saya tidak akan ada perasaan tersisih. Mungkin ada yang tidak sedar kelakuan ibu bapa yang boleh dianggap oleh anak2 sebagai pilih kasih. Contoh, apabila seorang ibu melahirkan anak baru, pastilah tumpuan si ibu itu akan terlebih kepada anak yang baru dilahirkan. Dan, tanpa disangka2 anak-anak yang lain akan mula terasa diberi kurang perhatian. Oh, si ibu itu langsung tidak ada niat untuk membeza-bezakan anak-anak kan. Hanya terlebih sedikit perhatian kepada anak kecil, langsung si ibu dituduh tidak sayangkan anak-anak yang lain. Tetapi alhamdulillah, Iman tidak menunjukkan perasaan tidak puas hatinya kepada saya. Tidak pernah dituduh saya tidak menyayanginya. Cuma, menunjukkan perangai manja2 nya kepada saya, apabila melihat adik selalu dipangku mama, ingin jugalah Iman bermanja2 seperti adiknya.
--Iman Wafiy tidak terlepas daripada pergaduhan. Kadang kala, boleh menyebabkan Iman akan memukul2 adiknya. Dan, si adik pula tidak mahu mengalah, turut melawan. Tetapi ada hari-hari juga, Iman akan kalah di tangan adik. Adik dah buli Iman! Tetapi ada hari-Iman menunjukkan kegarangannya, si adik boleh takut/merajuk dgn si abang. Lalu buat muka kesian. Hehheh, macam-macam hal dua beradik. Teringat pula saya dan kakak ketika zaman anak2, kalau bergaduh, baling2 objek. Dan, Ba akan datang, ha siap la kami, kedua-dua akan kena. Barulah adil! Tapi kalau saya saja yang kena marah, saya berasa sangat2 tidak adil, mula la cakap, Ba/Ma tak sayang saya! Heheh, sendiri yang buat salah, cakap Ba/Ma tidak sayang saya. Hheheheh. Apabila teringat zaman lampau saya, terus saya kaitkan diri saya dan anak2. Tetapi kini, saya dan kakak sangat2 rapat. Banyak jasa kakak saya terhadap saya. Terima kasih Along!
Saya suka lirik ini!
-Biar adakalanya
dia buat kau kecewa
biar adakalanya
dia buat kau gundah
-tetapi tk mengapa
kerna dialah juga
yang mengambil hatimu
hingga keadaan reda
-oh kita bersaudara
kerna selalu mengalah
tak guna marah-marah
nanti berbaik juga
oh kita bersaudara
tak guna gaduh-gaduh
kerna air dicincang
tidak akan putus
-bila kau dalam susah
semua orang tak menegur
agaknya tangan siapa
yang sudi menghulur
jika tak adik-beradik
yang tak mungkin berkira
walau sekali kauberi
selalu yang tk berlima
-oh kita bersaudara
kena selalu mengalah
tak guna marah-marah nanti berbaik juga
oh kita bersaudara
tak guna selalu gaduh-gaduh
kerna air dicincang
tidak akan putus
(Kita Bersaudara-KRU:OST Magika)

2 comments:

nani said...

huhuhuhhu..sedihnyo....baloh lagumanopun tak simpan dlm hati...

- dieyana - said...

'nani'-baloh zaman kito dulu2...huhuuh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...