Wednesday, December 14, 2011

Alamak, Pampers Habis!

Lebih kurang 3 minggu lepas....


"Alamak, pampers habis!"


"Tak dok langsung ko?"


"Tak dok." (Sungguh! Saya ingat ada lagi 2/3 keping, rupanya licin pampersnya)


"Erm, esoklah, lewat doh nok tubik g beli ni. (malam+malas nak keluar), pakai je lah kain lampin." (hehe, kembali kepada zaman dolu2...;-)


Dengan gigih, saya pun pakaikan Wafiy kain lampin, kelakar pula tengok, "Wafiy nak kencing, kencing dalam kain ya, pampers Wafiy dah habis, esok kita beli." Wafiy sengih2 aje.


Pagi esoknya, cuti, elok saja, "mama nak kencing", itu memang biasa lah. Yang paling kami terkejut, "mama nak berak", masuk toilet, terus buang! Sebelum ni, kalau nak buang air besar, masuk toilet, memang tak pernah keluar air besarnya. Tapi bila pakai pampers, barulah keluar air besar tu. Tapi kali ini, tidak perlu pakaikan pampers, keluar air besarnya, hehehh. Itu yang buat kami terkejut tu, pandai dengan sendiri tanpa diajar2.


Bermula saat itu, waima tidur malam atau keluar rumah, Wafiy tidak dipakaikan pampers lagi. Antara pukul 2-3 pagi pasti Wafiy akan terbangun kejutkan kami nak buang air kecil. Ataupun kalau saya terbangun, saya akan kejutkan dia bangun buang air kecil. Tanpa banyak kerenah, dengan mata seperti tak nak buka, berjalan menuju ke toilet. Kemudian sambung tidur balik. Alhamdulillah....


Saya sudah bebas 100% daripada pampers. Bye bye Mr. Drypers!

Sebelum ini, di rumah pengasuh memang sepanjang masa Wafiy dipakaikan pampers. Tak salahkan pengasuh, kerana dia bukan jaga Wafiy seorang, ada beberapa anak2 yang lain juga, mana nak melayan Wafiy lagi, anak-anak yang lain juga. Cuma Sabtu dan Ahad ajelah saya train Wafiy tanpa pampers, itupun, ketika saya teringat/rajin saja (banyak yang tak rajin ehheeh) Nak ajar anak tanpa pampers ni memang sangat menguji kesabaran.


Dari hari kejadian (pampers habis), Wafiy belum ke rumah pengasuh lagi, papanya cuti sekolah, ha, eloklah dia mengisi cutinya dengan menjaga anak-anak. Dan, apabila ke rumah pengasuh tahun depan, Wafiy dah tak perlu pakai pampers lagi! :-))


(Nota untuk Dieyana: Umur Wafiy tanpa pampers-lebih kurang 3 tahun, 2 bulan setengah. Saya kagum melihat ada anak-anak kecil dari usia setahun setengah, atau 2 tahun sudah bebas drp diapers. Biasalah kan, tahap keupayaan kanak2 adalah berbeza. Ada yang cepat, ada yang lambat, tak de hal, cuma kalau yang cepat tu, kredit la untuk mak/ayah dia ... satu pek diapers, boleh bajet beli selai baju anak atau selai tudung si mak ...^__^...)

10 comments:

mama tim said...

wah...tahniah wafiy..bebas dr diapers dah...

iizla said...

tahniah Wafiy!!

Iela Fazielah said...

wah..untungnyer.. wafiy dah bebas pampers..ila br nak train irfan... tp betul... sepek drypers kalau promo rm30.. leh bl bj or tudung tu...hehe

Aida Salleh said...

wah cepat jugak wafiy buang diapers ya...tahniah2....tapi pasni jangan beli tudung tetiap bulan pulak tau...hehehhee

- dieyana - said...

mamatims-terima kasih..ehheh

- dieyana - said...

iizla-terima kasih..;-)

- dieyana - said...

iela-ha..ehehhhe...tudung aRiani selai..ehem...;-)

~izan~ said...

tahniah hensem boy! senang dah tak pakai diapers dah lps ni. izan tgh train arissa plak ni.hehe..

kiss utk hensem boy wafiy!

NanieZara said...

goodjob wafiy....

MyKhalish said...

congrats wafiy... Aqil still dlm usaha... kena kerja keras lgk nih. hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...