Wednesday, December 28, 2011

24 Disember 2012: HARI keJADIan

"Jom mama, hari ni HARI JADI mama, Iman belanja mama tengok kartun."


"Kena ada duit merah (rm 10) berapa, mama, nak tgk wayang?" ^____^

Selesai uruskan bayaran yuran sekolah dan uniform Iman di Genius Aulad, kami terus ke Wangsa Walk di depan sekolah Iman tu ... ayah budak2 bawak budak2, dan mak budak tgk wayang. ^__^ Layan “Alvin and the chipmunks". "Best, seronok, terhibur sungguh." Itu kata mak budak, anak-anak lagilah teruja, sehinggakan Iman cakap, "Mama nanti kita tengok alvin lagi!" Saya anggap kegembiraan anak-anak adalah hadiah hari jadi yang paling bermakna dalam hidup saya! Yang penting anak-anak seronok, mak nya lagi lah seronok! Berjalan nombor satu!





Iman okey aje disuruh bergambar kat replika alvin. Wafiy? Tak nak, takut katanya! Haisy!


Tiket Dewasa=RM 14, dan kanak-kanak=RM 9. Terasa macam mahal pulok 14! Naik harga kah? Atau sebab hari Sabtu? Atau mungkin lain cinema, lain harga tiketnya? Mungkin la kot, sebab ini kali pertama kami tengok wayang di Wangsa Walk. Tayangan pukul 3.50 petang aje yang masih ada sit, jadi, kami g makan, n solat zuhur terlebih dahulu.



Kami makan JM Bariani (Wangsa Maju) depan Wangsa Walk, tepi sekolah Iman. Walhal banyak tempat makan/restoran menarik dalam WW tu, JM Bariani juga pilihan saya. Kami order Bariani Gam Kambing, Bariani Biasa Ayam Goreng, air bandung soda, teh o ais, harga lebih kurang 40++ Puas hati, kena dengan selera kami. Anak-anak pun okey la tak demand nak makan itu ini, tambah2 Iman yang agak cerewet. Sebelum tu, saya dan suami dah buat perjanjian dgn Iman, nak tengok Alvin, kena makan nasi dulu!! Wafiy? Bagi makan apa pun, tak kisah! ^__^


Selesai menonton, kata Wafiy, "best mama, tengok bayang!" Bayang? Ahahah, wa-yang, bukan ba-yang!



Sekarang ni, kalau bergambar, mesti nak buat aksi yang ntah apa-apa. Tak pernah diajar bergambar begitu begini, sesuka aje buat mimik muka yang kelakar-comel! =^__^=



Anak chipmunks ke ni? =^__^=




**Ingatan Sesama Kita:



Bolehkah menyambut hari jadi dengan meniup lilin dan bernyanyi....setengah orang cakap tak boleh...kalau tak, boleh ke kita tukarkan lagu "Allah selamatkan kamu"?

Jawapannya

Sebenarnya menyambut hari lahir ini tak salah, sebab Rasulullah setiap hari Isnin dia berpuasa untuk memperingati hari kelahirannya. Kemudian setiap tahun 12 Rabiulawal semua umat Islam menyambut hari kelahiran dan perjuangan Rasulullah untuk memartabatkan agama Islam.

Majlis menyambut hari kelahiran adalah baik kerana itu adalah caranya kita mengingati segala nikmat yang Allah berikan kepada kita dan ia merupakan salah satu cara kita bersyukur kerana Allah melahirkan kita di dunia ini dengan keadaan baik dan sihat.

Tapi kita kena ingat kalau majlis ini salah pengisiannya atau salah meraikannya dengan cara tidak mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak seperti adanya tarian, menari, konsert, bercampur antara lelaki dan perempuan yang bukan mahramnya. Meninggalkan solat dan sebagainya. Maka ini jelas menjadi haram. Menjadi persoalan ramai umat Islam diluar sana bolehkah meraikan hari kelahiran dengan memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu selamat hari jadi?

Jawapannya, perkara ini datang bukan dari budaya Islam dan ia datang daripada budaya barat.
Hadis Nabi Muhammad SAW yang membawa maksud :

Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bukan dari golongan ku.

Jelas di sini bahawa merayakan hari kelahiran dengan meniupkan lilin itu bukan dari Agama Islam, malah ia dipraktikkan oleh masyarakat Kristian setiap kali mereka menyambut hari kelahiran mereka. Barang siapa yang menyambutnya dengan cara memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu hari lahir adalah haram sebab dia bukan dari budaya Islam. Cara Islam menyambut hari kelahiran adalah dengan melaksanakan kenduri kesyukuran, membaca doa dan menjemput semua kaum kerabat dan sahabat-sahabat yang berdekatan dengan tujuan untuk bersilaturahim antara satu sama lain.

Akhir kalam, masuklah ke dalam Agama Islam dengan cara keseluruhannya bukan masuk yang mana sesuai kita ambil dan yang tidak sesuai dengan nafsu kita tinggalkan. Jadilah umat Islam yang taat kepada perintah Allah dan meninggalkan perkara yang mungkar dan syubhah, kerana ini lebih menjaminkan keselamatan kita di dunia dan di akhirat. Rayakanlah hari kelahiran sepertimana yang ditetapkan oleh syarak Islam, mudah-mudahan majlis yang dijalankan itu diberkati dan dirahmati oleh Allah.

(Sumber:http://www.ustaznoramin.com/2011/04/haram-sambut-hari-lahir-dengan-meniup.html)


(Nota Dieyana: Mungkin sebelum ni kita tak tahu fasal ni kan, saya sendiri pun baru saja tahu masa nak buat besday iman April lalu. Iman ada sebut, "mama, letak la lilin" "sori Iman, no candle!" Bla bla..bagitau anak elok2, insya-Allah dia faham, jangan kita mengalah kat anak, sebab jelas ia haram kan! lepas ni kalau nak buat besday, beli kek, tk payah la letak lilin, potong aje kek tu, ambik gambar, kemudian makan ramai-ramai.... Amacam?)

8 comments:

iizla said...

Happy belated birthday!!!
Sukanya dapat tgk alvin ngan anak2. :)

NanieZara said...

Happy belated befday k.diana...wah rasanya tgk "bayang" bersama anak2 hadiah paling bermakna kan..bagus iman ingat hari jadi mama dia.

Iman-baru perasan mata iman ni cantik lah..hitam,bulat & bulu mata melentik..tak sama mcm wafiy.

wafiy-ek eh kemain yer buat muka mcm2...bijak2..ek eh betul lah ank chimpunk tu hehhe

Ummu Madihah said...

Syoknya sambut birthday dengan anak-anak kecil comel awk tu!! Pandainya dia posing!

Ummu Madihah said...

Syoknya sambut birthday dengan anak-anak kecil comel awk tu!! Pandainya dia posing!

Ummu Madihah said...

Bagus infonya, maka sama-samalah kita beringat-ingat ya!

Iela Fazielah said...

wah seronoknyer tgk wayang dgn anak2...tp mmg mahal tiket tu...kat GSC alamanda br RM9 utk dewasa...tp xtaula kot hr sabtu /ahad harga lain...

pasal pasang lilin tu sbb dah bc, dah tau xleh pasang lah ye... br nak tiup lilin mcm selalu utk suka2 je.... tp xpela....neway happy belated bday ye...

- dieyana - said...

iizla-tq!

naniezara-tq nani-heheh, bulu mata lentik boleh wat sangkut baju...^__^
ahah, anak chipmunk of the year! ;-)

ummu madihah-ha, alhamdulillah, masih diberi kesempatan utk sambut besday ngan anak2+suami

ha, sesama kita beringat2

iela-ha itu lah, dieyana pun rasa mahal

Ummu Madihah said...

tajuk blog mcm lagu dikir barat Halim Yazid! (classmate form 6 d kat UM dulu).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...