Monday, October 5, 2009

Iman dan Tadika


Salam...

Hari Isnin yang mendamaikan...chewah...nk tau kenapa mendamaikan? Rahsia! Yang pasti Aleya juga tahu kenapa hari ini amat mendamaikan..:-))

Aku bukan nak citer pasal 'mendamaikan' tu, itu just permulaan je. Sebenarnya, dah lama aku pikir benda nih, tapi kemuncaknya dalam 2/3 hari nih...aku dalam dilema nak antar anak aku yg sulung tu-Iman, ke tadika atau tunggu dulu? Tahun depan Iman dah 4 tahun...18 April 2010...aku dan suami tengah berkira2 nak antar dia ke tadika. Empat tahun? Tidak terlalu awalkah Iman ke sekolah dengan umurnya 4 tahun? Kalau ikutkan, aku zaman dulu, 6 tahun baru g tadika, itupun tadika kemas-ehhehe..itu zaman dahulu daa... Tapi ... tak tau nk antar tadika mana la...sekarang ni, misi aku dan suami-survey tadika...antara ciri2 tadika yg kami nak:


- dekat ngan tempat kerja suami/laluan ke tempat kerja-jauh skit dr tempat keja tk pe..tapi skit aje ok...:-))

-pengisian tadika tu perlu seimbang-dunia+akhirat...

-persekitaran yang harmoni-luar dan dalam

-tak nak murah/mahal sgt-yang sedang2...berbaloi-mahal sikit tak pe...demi pendidikan anak2..sanggup berkorban

-cara penyediaan makanan di tadika tersebut

-(tengah pikir2 lagi)


Tapi masalahnya:

-dah bersediakah Iman untuk ke sekolah?

-tadika mana yang paling sesuai


Langkah2 aku dan suami

-survey tadika-:tengok internet, tanya kawan2 berpengalaman

-Ambil pamplets/telefon/terus ke tadika

-membimbing Iman-sebagai persediaan dia utk ke tadika-sentiasa menggalakkan Iman agar mempunyai minat ke sekolah...


Kalau aku ckp je dgn Iman-Iman nak g sekolah tak? Dia tak jawab pun soalan aku tuh, tapi dia cakap-"Iman nak beg ben 10, pencil box ben 10....beg ultraman..." fuh..berapa bijik beg dia mau? ahahha..apa maksud ayatnya itu? Maksudnya nak g sekolah ke...ermmm. Sekarang dah bulan 10...ada 2 bulan lagi untuk ke tahun baru...so dalam masa sebulan ni lah aku perlu buat keputusan untuk anakku itu....

2 comments:

idazs said...

heheheh...mmg nak g sekolah dh iman tu...dia nak 5 beg...isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat...nak tuka2 + matching dgn kasut...hehehehehe...
iman..iman...

- dieyana - said...

hehheh..itu la pasal....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...