Friday, November 7, 2014

Adam Wafiy: Demam dan Alergik Ketamkah?

Selasa kelmarin-demam-panas-g klinik, suhu 39.4! Fuh, terus doktor cucuk ubat kat buntut. Sebelum tu dia tanyalah, ada alahan apa2 ubat tak. Insya-Allah, setakat ni tk de doktor. Okey, fine!
Hari kedua demam lagi ... naik bintik2, tapak tangan kaki, gatal-gatal. Sangat kesian tgk dia menggaru ... "mama, Wafiy tak tahan sgt dah ni, gatal sangattttttttttt!" Tapak tangan/jari, kaki mula membengkak.

 
Sejuk aircond opis. Cuti ai tinggal 3 hari, terpaksa bawa Wafiy opis tapi balik awal sebab tengok dia dah lain macam....:-(( 
 
 
Pergi klinik lagi, saya risau penyakit tangan kaki mulut, nauzubillah, minta dijauhkan! Tengok dlm mulut, clear, tk de ulser atau sebarang tanda penyakit tu. Dr check suhu, adoi,40! Terkejut mak, sbb bdn dia tk de pns sgt, panas dlm dr cakap. Semalam  dah bg ubat demam, so Dr just bagi antibiotik.
Tak puas hati, kesian tgk dia menggaru ... suami g beli ubat sapu dan makan (than gatal)-farmasi.
Kali ketiga klinik lain pulok. Kali ni Dr bnyk kaunselor. Sampai anak2 yang lain pun dia nak siasat ^__^ Tapi, saya suka Dr mcm ni, banyak beri nasihat. Katanya, adam wafiy mungkin alahan kepada seafood (bila saya cerita 2/3 hari sebelum demam/gatal-dia mkn ketam-bibir bengkak mcm belon!)

Kali pertama dulu dia mkn ketam, bengkak mulut juga, tp tak gatal macam ni. Percaya tak, seumur hidup Wafiy baru kali kedua makan ketam. Silalah percaya ;-)) Ketam mahal nak, mama pun makan ketam sekali setahun, ahhaah!

Mulut bengkak dh surut, kemudian-gatal2 pulok...

 
Budak comel mulut bengkak ;-)) "Mama jangan gelakkan Wafiy!" "Mama gelak sebab mulut Wafiy comel sangat." Merajuk! ;-))



So, kesimpulan saya, Wafiy  alergik ketam. Atau mungkin bintik gatal2 tu campak? Tapi gatal dia tu lain macam, lebih ke arah alergik, sebab kat muka, keliling hidung-sedikit  kehitaman.  
Hari ni gatal2 semakin berkurangan, nak pergi sekolah, katanya. "Latihan 'choral speaking', nanti wafiy tak dapat buat persembahan minggu depan". Alhamdulillah, demam dah surut, gatal pun dh makin berkurangan, dah minta teacher tengok2kannya.


**Anak-anak uols pernah ke macam ni, bengkak-gatal2, alergik ke eh?
 

1 comment:

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH said...

Assalam dieyana,
kesian wafiy
moga cepat sembuh yer
anak sha dolu kecik2 eczema
so memang tak pernah bagi makan seafood
isau he3
kesian anak iols he3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...