Monday, February 15, 2016

Ayam Kam Heong Versi Ringkas!

Tak pernah tau pun ada resepi macam gini, hahha, teruk kan! Menu kat restoran cina muslim ya? Sebab tak pernah mkn kat restoran macam tu, itu yang tak tahu tu ;-))
 
Katanya, resepi ni viral, juga tak tau. Entah apa2 je saya ni! ;-))
 
Tak pe, viral ke tidak, saya cuba buat, nampak senang n sedap, tapi yang ni versi ringkas-seringkasnya, campak-campak aje bahan yang ada kat dapur. Daun kari tk de, mana yang ada je lah, asalkan ada serbuk kari. Resepi asal ayam Kam Heong ni, kering, tapi saya buat berkuah sedikit.
 
Jom tengok resepi saya yang memang tak de sukatan, kaedah agak2 je. Kalau google, macam2 versi, ada yang senang, ada yang kena perap ayam terlebih dahulu. Boleh pilih yang mana-mana, ikut tahap kerajinan masing-masing ^__^
 

 
Ayam Kam Heong Berkuah ... tak de hiasan, ringkas-seringkasnya!

 
Bahan-bahan
 
Bawang putih
Bawang merah
Bawang besar (saya suka hak kuning, lagi manis)
Serbuk kari
Sos tiram
Kicap manis
Kicap masin
Sos tomato
Sedikit gula
Sedikit garam
Air (ikut masing-masing)
Minyak untuk menggoreng
Daun kari
Lada besar merah/hijau untuk hiasan (jika mahu)
 
Ayam
 
Cara Membuat
 
Ayam digoreng. Apabila masak, ketepikan.
 
Tumbuk/kisar semua jenis bawang, tinggalkan sedikit untuk dihiris (bawang kuning). Tumis semua bawang-bawang tersebut. Masukkan serbuk kari, masukkan  air secukupnya, supaya tidak kering/hangus, Masukkan semua jenis  kicap dan sos. Masak sehingga 'pecah minyak'. (Kaedah macam kita masak gulai kari). Ketika ini, tambah air jika perlu / mahu. Rencahkan dengan sedikit garam dan gula.
 
Apabila menggelegak / masak sempurna, masukkan ayam yg digoreng tadi.
 
Kacau-kacau sedikit,   taburkan daun kari (saya tak bubuh sebab tak de ;-)) siap, boleh dihias dengan lada merah / hijau / apa saja mengikut kesesuaian. Bolehlah dihidang bersama-sama nasi panas ;-))
 
**Maafkan saya, resepi saya tak de sukatan, pandai2 lah sukat sendiri/rasa ya. ^__^
 
**Cili saya tak bubuh sebab nak bagi anak2 makan
 
Serius, memang sedap, dan kena dengan selera kami anak beranak. Lain kali boleh buat lagi! Boleh tukar dengan ikan/daging/udang/sotong, kita yang buat dia kan, pandai-pandailah kita! ^__^

4 comments:

syira yaya said...

sedapnyaaaa. kena try ni :)

Qhaifa Nur said...

Nmpk sedap...bole try ni

Daddy Ziyyad said...

Saya pernah tengok menu ni di Restoren Mohd Chan Abdullah. Saya selalu jugak dulu makan di situ,tapi tak pernah try menu ni.Nampak sedap.

babYpose said...

Salam singgah, nampak sedap, boleh la masuk list menu harian.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...