Friday, August 3, 2012

Indahnya Ramadan!

Salam Ramadan 14,

Alhamdulillah, perut semakin stabil, sungguh, perut saya tidak terasa lapar, tapi keadaan gelap mata/seperti pitam apabila berdiri lama, tetap ada. Terutama waktu petang ketika menyediakan hidangan juadah berbuka. Walaupun begitu, saya tetap setia masak, walaupun sekadar goreng sayur campur, goreng ayam/ikan. Kalau juadah berat2 tu, suami akan turut membantu di dapur. Kata suami, tak payah la ke bazar, pastinya pembaziran akan berlaku. Sesekali suami teringin nk makan kuih onde-onde, dia akan ke bazar, hanya singgah di gerai onde-onde sedap. RM 2 cukuplah untuk dia seorang. Nak buat rasanya tak berbaloi, kalau setakat 5-6 biji saja dimakannya. Sehingga hari ini, 2 kali kami berbuka di luar, sekali di Pizza Hut, dan sekali di JM Bariani.


Simple saja ... Gulai Kerutub ayam kampung, daging bakar, telur dadar untuk dua beradik tu

Budu+durian/tempoyak+sambal, sambal kicap (potongan cili+bawang kecik merah+perahan limau kesturi)


Dan, paling best, berbuka di rumah kakak saya. Apabila makan air tangan kakak saya, terus teringat masakan ma di kampung. Bulan puasa, tiap2 hari ma buat sira pisang! Sira pisang jah menjadi kegemaran kami sekeluarga bulan puasa. Sesekali beli kuih akok, kuih jala mas.

Sejak seminggu ini, saya minum Herbalife perisa vanila, goncang dgn air bliss perisa strawberi. (Simpan peti sejuk tempat ais). Waktu buka, minum dua-tiga teguk saja, risau kan tak termakan nasi. Lepas isyak saya sambung minum lagi ... lebih kurang satu gelas saja untuk satu malam tu. Alhamdulillah, sangat kenyang. Kalau nak fresh, blend buah strawberi. Sedap, sejuk je masuk tekak. Insya-Allah, tiada masalah kelaparan di siang hari.


Air manis ketika bersahur, koko kurma. Di samping air suam, dan buah kurma. (Buah kurma saya mesti makan ketika berbuka, sebelum tidur dan bersahur).

Semoga kita terus diberi kekuatan dan kesihatan untuk menjalani ibadah puasa. Insya-Allah.... (**Dua hari saya tinggal puasa iaitu pada minggu pertama Ramadan, tak tahan sangat2!)

12 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

1st time tgk coco kurma..

Gieyana said...

Menariknya menu...suka la..sm gak..selalunya msk yg simple2 jer...psl kalau beli kt pasar ramadhan mesti x abis..membazir...:-)

~aYu~ said...

bestnya leh masak. sy masak hujung minggu je. byk makan kat umah mak. teringin gak nak masak sendiri tp hubby kata makan umah mak je.. hmm..

IDAZS said...

usih, ayam tu..menariknya! kerutub tu macam kari jugok ko?

coc kurma, first time dgr. beli kat mana kak?

- dieyana - said...

mrs eady..eheh... produk hpa tu...

- dieyana - said...

gieyana-yup. betul tu...

- dieyana - said...

ayu-bestnya dpt mkn rumah mak....tak pe lah, ayu bw lauk, msk dgn mak...;-))

- dieyana - said...

idazs-ha, kami panggil 'gulai'..ini kerutub..guna rempah kerutub...

coc kurma-produk hpa....:-)) sdp diminum panas/sejuk..;-)

Qhaifa Nur said...

ayam sedapnya.....
mesti sedap kurma ni lain dari lain....

Iela Fazielah said...

dieyana minum herbalife.. ila xpaham sgt fungsi herbalife ni... tp yg ila tau bkn utk diet ke??? rajin btl diana msk ek??? ila byk bl dr masak...

Alin Marlini said...

buah tamar coklat tu beli katner..nmpk menarik

ieda said...

aah lah coco kurma ..
hurmm sedap ke dik ???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...