Monday, August 13, 2012

Raya yang Sederhana

Semakin dekat nak raya, semakin rasa sibuk/menyibuk. Entah apa yang disibukkan pun tak tahu.... Macam2 dalam kepala, masih sempat lagikah nak buang sare labo (sawang) kat siling rumah tu, langsir sempat lagi ke nak basuh (belum basuh!? Nampak gaya, tak berbasuh la langsir tu...;-), lantai mu tak mop lagi, hiasan dinding yang ciput tu, belum dilap lagi ... hahahah. Alamak, kipas belum lap lagi, habuk dah banyak lekat kat situ ... macam2 nak buat nak dekat2 raya ni. Suami isteri gotong royong! ^_^


Baju anak-anak semua dah selesai, baju, tudung saya dan baju suami pun baru je selesai. Baju melayu suami dan anak-anak, kata suami, kami pakai hak tahun lepas aje! Sandal anak-anak dan suami pun, pakai hak sama juga. Alhamdulillah, semuanya masih dalam keadaan baik dan masih muat! Baju saya pun tak banyak kali ni. Mak buyung cukup la selai-dua....;-)

Alhamdulillah, rasanya tahun ni, kami bersederhana. Lagi sederhana apabila malam raya baru nak bertolak balik ke Kelantan. ;-) Tak mahu sakit pinggang lama2 dalam kereta. Yang penting, rasa syukur, dapat balik kampung jumpa keluarga tersayang di kampung, dan untuk kegembiraan anak-anak! Insya-Allah....

(**Tahun 2012 adalah paling teruk mood beraya saya! Tapi demi kegembiraan anak-anak, saya buang jauh2 perasaan saya tu! Raya tahun ni, rasanya, saya lebih bersikap reda, tak ada pun tak pe, ada pun tak pe.... Mungkin pelbagai perkara yang berlaku sepanjang 2012 ini sama ada pahit/manis, menjadikan saya lebih bersikap "tak apa lah" "okey je lah". Apa-apa pun, hari raya adalah hari kemenangan kan, hari untuk bermaaf-maafan, hari bergembira. Biasalah mood orang mengandung ni, kejap okey, kejap tak okey....;-)

3 comments:

Mrs. Norrie said...

elok bersederhana
tak membazir

:: Mrs.Eady :: said...

semoga dipermudahkan semua nyer..

Iela Fazielah said...

dieyana...kalau xdann buat senmua tu...kena gajikan indon yg boleh tlg kemas rmh...ila dah kemas rmh dah ari sabtu lepas... cuma bab lap kipas lom lg.. br basuh sarung sofa n tukar langsir raya je...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...