Thursday, August 2, 2012

Produk Pilihan Saya ^_^

Awal kehamilan (usia kandungan 2-3 bulan), saya mengalami kulit kering, gatal2. (Sangat tidak mempedulikan penjagaan diri). Tidak selesa dengan keadaan itu, saya survey produk yang sesuai.

Sehinggakan ada yang selamba cakap, "bakpo muko napok khasat(kusam), napok tua la!" Amboi, sedapnya mulut! Saya jawab, "memang tuo pun, umur 34 doh!" (Bukanlah marah, tapi terasa skit tau! ;-) Memang saya akui, awal2 hamil, saya tak pakai apa2 kat muka waima pelembap muka, just pakai bedak Johnson (kadang2 langsung tak pakai apa2, diri sendiri tak kisah, orang lain pula sibuk2 kisahkan aku ... ahhaha. Bukan dia yang menagndung pun! Ayat macam sentap je!? Biasalah orang mengandung, cepat sangat sensitifnya ^_^). Datang kerja pun, main capai je baju/tudung, sangat2 letih+malas! Pedulikan orang yang janguk2 (comel/lawa) tu. Yang penting, aku datang kerja, pakai baju dan tak susahkan orang lain ^_^ Tengok je nanti orang yang cakap/sibuk2 tu, tunggulah dia ngandung besok, tengok sejauh mana 'kemudaannya'!


Saya cuba pakai lipstik dsbnya tetapi bibir saya sgt alergi dengan lipstik. Sekarang saya hanya pakai Vaselin saja. Sangat berkesan. Tiada lagi rekahan/masalah kekeringan bibir yang melampau. Untuk wajah, saya pakai pelembap Safi Rania Gold dan bedak Mac, calit sedikit Vaselin di bibir. Cukup.


Mandian Sebamed amat baik dengan kulit saya. Tiada lagi masalah kegatalan pada kulit.

Pelembap badan, saya pilih Cosmoderm. Ketika di farmasi, saya tengok seorang ibu mengandung capai lotion Cosmoderm ni. Dalam hati saya, 'mungkin Cosmoderm ni bagus kot?' Tengah duk baca kebaikan Cosmoderm, datang promoternya ... pot pet pot pet ... akhirnya, saya pilih Cosmoderm. Alhamdulillah, sungguh selesa pakai lotion ni, tiada wangian bunga, tapi baunya seperti ubat angin, dan beberapa saat selepas pakai, kulit akan berasa 'berangin'/sejuk ;-)

Bio Oil
pula pilihan saya untuk disapu pada perut, alhamdulillah, setakat ni perut saya tidak mengalami rekahan.

Alhamdulillah, sehingga sekarang, kandungan berusia 25 minggu ni, saya tidak lagi mengalami masalah kulit kering/gatal. Dan, saya tidak pernah mengalami masalah kulit kehitaman terutama di bahagian lipatan2. Ada kawan2 saya yang hamil, katanya, tengkuk dan lipatan2 lain menjadi hitam. Biasalah, pelbagai masalah ketika hamil kan ... semoga semuanya baik2 saja selepas tempoh hamil ini. Insya-Allah....

Masing2 ada produk pilihan sendiri ketika hamil kan. Asalkan, ia selesa dan sesuai dengan kulit. ^_^ Dan, paling penting, atas keizinan Allah SWT, kalau Dia mahu kita baik, maka baiklah ia ... di samping usaha kita juga! :-))

5 comments:

Gieyana said...

Perubahan hormon gak tue kan...x pernah ag guna product nie..:-)

Qhaifa Nur said...

ada gak masa ngandung alami semua itu, lepas bersalin hilang pula...
ini ikhtiar kita (barang2 tuh)...

- dieyana - said...

gieyana-ha, hormon....

- dieyana - said...

qhaifa-itulah, macam2 hal time hamil ni....hormon berubah ;-)

Alin Marlini said...

suka Safi Rania tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...