Wednesday, December 16, 2009

Cerita Fenugreek (FNG)

Salam...

Aku nak kongsi cerita. Aku mula telan FNG ni Ramadan yang lepas. Aku kodek2 dalam Susuibu.com, kaum ibu menyusu bincang fasal FNG. Kebanyakannya cerita yg bagus2, FNG dpt menambahkan susu. Aku sangat le teruja utk mencubanya, tapi, harganya agak mahal, dan aku menangguh2 utk mencubanya, sehinggalah mamazarin mengajak aku untuk membeli FNG dgn harga yang berpatutan. Dek kerana bimbang tahap pengeluaran susu bln puasa, akhirnya kami sepakat dan bersetuju untuk membelinya.
Sangat la excited aku utk menelan FNG, dan pada awal percubaan, dalam 2/3 hari aku dpt rasakan peningkatan dalam pengeluaran. Kejap2 aku mesej mamazarin-bgtau perubahan yg agak cepat itu. Aku tak tau adakah FNG punca pertambahan itu atau sampingan2 lain yg kuamalkan seperti kurma, soya n beberapa makanan lain. Apa2 pun aku tetap buat andaian, FNG turut membantu pertambahan susu aku tu. Lebih kurang seminggu selepas itu, aku dapati susu ku semakin berkurangan, dgn keadaan kepala aku yg kejap2 pening/sakit. Aku cuba rujuk sdr penjual FNG itu, dan dia menasihati/memberi pengetahuan ttg FNG. Drpd nasihatnya itu, FNG bukanlah punca susuku merudum.
Beberapa lama kemudian, aku mkn motilium pula, atas cdgn doktor. Alhamdulillah, pengeluaran kembali baik. Dan, aku simpan fngreek itu. Sehinggalah aku lupa sebentar akan kewujudan FNG.
Setelah bekalan motilium kehabisan, aku tak makan apa2 pil. Sehinggalah suatu hari, aku merasakan bahawa aku perlu mengambil supplement untk tenaga dlm badan. Aku kodek2 lagi vitamin apa yg sesuai utk aku amalkan sebagai menambah tenaga dalam badan, di samping tidak menggangggu hasil pengeluaranku. Dalam pada itu, aku teringat fngreek dlm simpanan aku. Akhirnya, aku mengamalkan kembali FNG itu, dgn harapan, dpt menjadi vitamin utk aku, w.pun yg aku tahu fungsi FNG adalah hanya utk menambahkan susu badan. Selain itu, aku tk tau fungsi FNG. Dan, alhamdulillah, dlm 2 minggu aku ambil balik FNG ini, hasil pengeluaranku agak baik. Sebenarnya, aku telan FNG bukanlah mengharapkan susu akan bertambah, tapi kerana rs syg pula bila tgk pil tu berlambak2 lagi dlm plastik, lgpun ia masih elok, belum expired. Hasilnya, agak memberangsangkan, dan susu pun semakin pekat. Tak de la pulak rasa pening/sakit kepala seperti di awal percubaan ku Ramadan yg lepas. Apa yg penting, bila mkn FNG ni, perlu minum air berliter2, sehingga setiap 30 minit aku akan tandas. Hehehhe....
Pada masa yang sama, aku memanjatkan kesyukuran dgn anugerah Allah SWT ini. Dan aku sentiasa berdoa semoga dikekalkan hasil pengeluaran untuk Muhammad Adam Wafiy ini. Janganlah dikurangkan hasil pengeluaran ini, jika ditambah2, aku bersyukur kepada-Mu. Amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...