Thursday, November 17, 2011

Merajuk No 1

Tak boleh ‘seleh’ sikit, **ngaju selalu (tak tau nk translate ‘seleh’ tu apa ^__^) Yang ni merajuk sebab saya tak bagi susu badan kat dia.



Saya cakap,
"Wafiy lapar kan, mama buat susu banyak kat Wafiy! (merujuk kepada susu botol). Susu mama sikit, nanti Wafiy lapar."


"Tak nak, nak pek!"


Ha, itu yang merajuk tu....

Terus saya g ambik kamera ... sebagai kenangan untuk dia suatu hari nanti, insya-Allah. Bila saya ambik gambarnya, lagi dibuat gaya rajuknya ... sambil mata menjeling2 dari celah lengannya itu Yang kelakarnya, “Mama ambik la gambar Afiy lagi, Afiy rajuk nih!” Lepas ambik gambar, “Mama, Afiy nak tengok gambar Afiy," lepas tengok sekeping, sambung rajuk lagi ... boleh pula dia g sambung rajuk tu ... hehehe
Bila saya buat tak tau, akhirnya dia mengalah, minum juga susu botol. Tapi, bila dah habis minum tetap nak pek jugok! Maknanya, nak menepek la tu. Tak sampai hati tengok muka cebek2, saya bagi juga lah...

Akhirnya mengalah....

Bak kata Farah farhan (sarakids) kepada anak perempuannya yang berusia 3 tahun 1 bulan: "Dia masih memerlukan mami untuk comfort herself, calming her soul melalui berdakap dan menyusu."

Begitulah juga Wafiy yang kini berusia 3 tahun 2 bulan yang masih memerlukan mama untuk comfort himself, calming his soul melalui berdakap dan menyusu ... dan juga anak2 uols yang mungkin masih lagi menepek macam kami .... ;-))

(**Ngaju=Rajuk)


Cakap2 orang: "Eh, umur 3 tahun kena berhenti susu doh, umur dua tahun kena berhenti doh, dia bukan minum susu tu, tapi darah!"


Memang saya akan berhentikan wafiy daripada menyusu, tapi bukan kerana susu itu darah!


(**Nota Dieyana: Saya bukan marah kat orang-orang tu kerana kata-katanya itu, kerana saya tahu dia memang tak tahu tentang susu ibu dan perkaitan dengan darah. Tapi saya agak kecewa kerana saya sendiri pun tidak dapat terangkan kepada orang2 yang berkata sedemikian. (ayat belit ko? ntah uols paham ke tidak ayat saya ni..heheh) Takkanlah kita nak bagi anak kita minum darah kan! Please, sesiapa yang tahu akan fakta ini, boleh bagitau saya/ada link yang beritahu akan hal ini.


Maaf, saya agak emo kalau orang cakap2 begini, tapi saya tak reti nak balas balik / beritahu kepada yang berkata demikian) Mungkin ya, susu itu berasal daripada darah, tapi dia telah diproses menjadi susu ... kalu gitu, susu lembu tu darah la jugok, lagi teruk, darah lembu! Eh tak reti nak explain! Dan, kerana saya tak tahu akan fakta yang sebenarnya! Puas saya google, tak jumpa. Cuma ini yang saya jumpa dalam satu forum penyusuan, so saya papar sedikit di sini.


1) Mmg betul susu tu asalnyer dr darah, itu sebab kita claimed susu ibu mempunyai antibodi, so antibodi tu hanya ada dalam darah kite jer, tp of course ler susu yg baby dpt tu darah yg telah melalui complicated process dlm tetek kite yg kita tak leh explore lg sampai ke hari ini...

Menurut pembacaan sy, mmg susu akan bertukar warna balik ke seakan2 oren/pink muda apabila dibiarkan pada suhu bilik utk tempoh yg lama (not sure berapa lama it is..)..kes bibimie tu mungkin disebabkan susu telah dry, so that membantutkan proses berbalik tersebut...

2) Sekadar ingatan...
Darah merupakan pengangkutan utama zat2 dan segala serba serbi dalam badan..oksigen pun gi otak 'naik' darah...so mmglah susu tu terhasil dr bahan2 dalam darah tp ia tetap bkn darah...
air kencing cthnya.... slps darah ditapis maka dibuang bahan2 lebihan jd air kencing....
kalau kidney rosak kan ada kes kencing berdarah....
Prolactin causes your alveoli to take nutrients (proteins, sugars) from your blood supply and turn them into breast milk.

Daripada ayat itu, kesimpulan dibuat, susu bkn terhasil dr darah tp dia terhasil dr bahan yg dibawa dlm darah
...

8 comments:

NanieZara said...

hahha..comelnya wagiy merajuk.pandai dia kan dah lah merajuk leh plak intai2 celah lengan tu...anak ni kan k.diana walau dah besar pon nak pek gak gak...tu yg sedap kot..mya pon sama gak ekceli susu nani dah sikit dah tp dia tetap nak hisap asalkan dpt minum susu bdn.

♥MAMASYAZA♥ said...

alahai ciannya dia, merajukkkk

Unknown said...

alah,cutenya wafiy merajuk ek...dia nak bermanja dgn maknya tu

Ummu Madihah said...

kiutnya wafiy, mcm mak dia! Lagi merajuk, lagi kiut!

~izan~ said...

alamak! hensem boy majuk yer..tp tetap sweet la,dah la majuk suruh amik gmbr,bley pause2 yer majuk tu hehe..

izan tak pernah plak dgr yg pasal darah tu huhu..ni baru la tahu kt n3 dieyana..yg izan tahu,susu ibu terbaik!~

MyKhalish Journey said...

alaahaii bkn main merajuk wafiy.. aqil, ms memula je sebok nak join amni nenen. tp skrg dia mmg dah xrindu kot. huhu...

tim_fs said...

hamboi pandainya majuk..

pasal darah tu,saya pon tak penah dgr..1st time dgr ni

Gieyana said...

sweet jer kerenah Wafiy..Sian dia merajuk...salam kenal..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...