Tuesday, June 14, 2011

Bistik

Ini kali kedua saya buat bistik. Idea asal-kakak saya dan suami aka abng ipar saya. Bistik ni, bahannya sama aje macam buat telur bungkus, telur bungkus, isinya di dalam. Tapi bistik ni isinya duduk luar, dan ada sedikit kuah(sos). Makan dgn nasi putih + tom yam='marbeles'. Tapi saya makan dengan nasi putih, goreng ikan kering aje, pun mabeles, ;-) Senang aje buatnya, sesuai la kalau tak nak berlama-lama di dapur macam saya....;-)


Jom tgk bahan,

Bawang putih - 3-4 ulas
Bawang merah - 1 ulas
Bawang besar - 1/2 biji yang kecil
Buah tomato - 1 biji besar-hiris dadu
Sayur campur (kacang pis, jagung, carot)
Sos tomato
Cli kering yang dikisar
Sedikit daging/ayam-cincang halus-halus manja
Air, Sedikit gula, Sedikit garam



Telur-2 biji



Cara
1. Goreng telur (dadar)-letak sedikit garam. Ketepikan.

2. Sediakan sos. Tumis semua bawang2, apabila naik bau, masukkan cili kering yang dikisar. Kemudian masukkan daging. Bila daging dah empuk, masukkan sos tomato, air mengikut yang puan tuan mahu. Kemudian masukkan buah tomato, sayur campur. Apabila mendidih, bubuh garam, gula. Biarkan kuah sedikit pekat. Dah masak, curah atas telur dadar goreng tadi, kemudian hiaskan dengan daun sup....Ai main campak2 aje. Hihihkhi.



++(Nota Dieyana: Boleh sesuka hati nak guna jumlah bawang/telur. Boleh saja nk 'ejas' ikut kesesuaian dan kesukaan. Saya suka lebihkan bawang putih dalam masakan. Cili kering saya letak setengah sudu kecil saja, sebab nak bagi anak-anak makan, tak nak pedas. Bawang2 tu pula, saya cincang2 saja. Boleh tumbuk/hiris. Telur dadar tu saya goreng garing. Bebel pulok doh)

11 comments:

~izan~ said...

cara masak sama je mcm izan,letak lada cikit2 aje sebab anak2 nk mkn..kesian kt diorang kan.kdg2 kalau rasa nk pedas sket izan amik cili api tu je tenyeh kt nasi hehe

So Shy Lady said...

klau mkn kt luar, bistik antara juadah yg slalu d order utk bdk2.

alameks t.dpt tngok gmbar la plak, tenet akak ngada2 sungguh

Ila said...

boleh cuba petang nanti ni...hehehe..tq

IDAZS said...

wow! menyelerakan, boleh cuba nanti. Tak pernah lagi masak telur bistik ni, tq :)

mama tims said...

sedap tu..nnti nak try la..

- dieyana - said...

izan, ha sama lah, nak pedas, amik lada tenyeh dlm nasi, ehheh

- dieyana - said...

SSL-ha, kedai2 mskn pans, ada la bistik ni...

- dieyana - said...

ila-ha, resepi senang, ringkas2, mals nk berlama2 di dapur..;-)

- dieyana - said...

idazs-ha, simple2 aje, da...hikhihk, mcm buat telur2 lain gak le...;-),

- dieyana - said...

mamatims, sedap, senang, ;-) budak2, mak budak, ayah budak pun suka..ehhehe

e.l.i.z.@ said...

boleh copy resipi ni

p/s: kalu g kedai pun, eli x ajin lg order bistik ni

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...