Thursday, April 21, 2011

'Yak Boktan'

Maafkan saya jika judul di atas mengganggu kosentrasi saudara (ewah, skema betul) untuk membaca entri saya. Saya tak tau bagaimana untuk menterjemah judul di atas ke Bahasa Melayu atau bahasa buku. Sebutan sebenarnya, 'yak bokte' tapi saya telah mengkomersialkan ia, menjadi 'yok boktan', hahha, jangan marah ya. Sesuka hati saja nak letak judul kan? Tak ada kaitan pun judul dan entri/gambar di bawah, judul di atas diguna atas sebab, tiba2 saya teringat perkataan ini diguna oleh orang Kelantan di kampung, oleh mak-mak kita, tapi saya jarang guna, tapi sesekali sebut, rasa ada value, value org Kelantan. Kalau tak puas hati dgn saya, sila bertanya kepada orang yang pakar dalam terjemah dialek ini. Hehhehe. Smile!


Ni ha sebenarnya, nak interprem Muhammad Darwish bin Roslan (Awis), anak saudara saya. Entri semalam g Kelana Jaya kan, ha ini lah dia, anak bongsu tuan rumah. Dan, yang paling best area rumah kakak saya tu, ada Tutti Fruitti!! Kata kakak, baru buka 2 minggu kat sini. Oh sungguh teruja, dah lama nak try TF ni, ramai yang menyebut2, kata mereka, sedap TF nih. Jadi, kami pun tak nak ketinggalan keretapi, apa lagi, kami terjah le TF ni. Memandangkan ini 'eksperimen' pertama kami, (belum gaji nyah!) jadi kami pergi ber4 saja (saya, kakak, Awis dan Wafiy), wakakaka, lain kali mak bawak semua ya, ehhehe.


Awis berehi sungguh2.... Tak de can kami2 ni....;-)

Pada mulanya, saya dan kakak agak jakun la jugak, nak amik TF ni, nasib baik ada perempuan(mungkin tauke dia) yang membantu tunjuk cara nak ambil TF ni. Tapi saya dah bisik dgn kakak saya, "kito jange ambik banyok, mapuh la nak bayar". Hahhah.... Jadi, kami berhati2, ambil sikit aje, dua perisa yogurt, lepas tu, ambik fruit n segala macam utk ditabur atas yogurt tu, ambik sikit2 aje, mcm takut2 aje kan....ahhaha


Dah, semangkuk dulu, untuk eksperimen pertama, timbang-RM 10.80, ha ok jugak, tak le terkejut sgt kan....


Dalam duk menikmati TF yang semangkuk tu, saya pergi beli lagi 1 mangkuk. Dah pandai dah, dgn bangganya, ambik perisa lain pula, timbang, RM 12.50. Yang ni, kami tapau utk Iman, Angah (anak kakak) dan adik lelaki saya. Kata adik saya, "ho gapo dio nih". Dia try sesuap-dua saja, ermmm, dgn bangganya saya berkata, "sedap dih?" Jawab adik saya, 'biaso2 jah".


Antara perisa yang kami ambil tu, saya paling suka perisa guava dan vanila. Perisa coklat, biasa2 aje.... Lain kali nak try perisa banana pula....;-)




Dah abis, baru terhegeh2 nak snap gambar -konon2nya bukti makan TF..;-)




Ada peluang boleh try perisa banana pula, kalau tidak, sampai sini sajalah 'jodoh' kita ya, TF.... paling best kalau ada orang belanja kan? Hahhaha


(Nota-kalau di sekolah, tentunya saya dapat markah 0 untuk entri kali ni-judul yang langsung tak de kena-mengena dgn entri/gambar;-) Agak-agak ada tak yang kata, "ada aku kisah dgn entri mu"..heheh, jgn marah ya....isy, tak baik lah saya ni kan, buat spekulasi....smile!!)

15 comments:

IDAZS said...

hikhikhik, ingatkan berak rambutan tadi. :P

apa maksud dia kak?

sy suka guava, sedap!!!!
lps ni pasti ke TF lagi :)

Unknown said...

sedap tu..

MummyEcha said...

wow.....sedapnyer.yang nie pun saya x pernah try hehehehe:)

Unknown said...

aper maksudnya tajuk tu...hehhehrhe

- dieyana - said...

idazs-hahah, berak rambutan..

k.diana pun tak reti nk terjemah maksud dia...;-)

ha'aa la, guava, sedap....

- dieyana - said...

farah...ehhehe, sedap...

- dieyana - said...

mummyecha-nanti bleh la try...

- dieyana - said...

ila-aduyai, susah la nk terjemah judul di atas ke bahasa melayu....try ila tanya org kelantan lain, dia tau tak maksud tu, n mungkin dia terer terjemah..;-) jgn marah ya..hehehe

Unknown said...

sedapnya....yummy...

edane said...

betul la kak. tak de terjemahan yang betul dengan yat boktam nih... he

Hanis Azla said...

akak tak pernah try lg tf tu.. asyik lalu2 dpn kedai aje.. he..he..

So Shy Lady (SSL) said...

TF jajan yg mnyihatkn, akak pun suka ;D

akak pehe...ore p.mah jugok hihii

- dieyana - said...

etiey, yat boktam budok nih..hehe..

- dieyana - said...

hanis azla-ha, nanti try la...ehhe

- dieyana - said...

so shy lady...ehheheh, mujur pehe...sene....;-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...